Motoristé, kteří si s respektováním pravidel silničního provozu nedělají v Děčíně příliš velké starosti a nechávají auta stát v místech, kde to není dovoleno, budou sahat hlouběji do svých peněženek. Následné odtažení vozidla se jim totiž prodraží. Rozhodli o tom děčínští radní.

„Dosud platili neukáznění řidiči za přepravení auta na určenou odstavnou plochu tisíc korun. Tahle taxa plně nepokrývala veškeré náklady s úkonem spojené a tak dochází ke zvýšení poplatku na dva tisíce,“ vysvětlil děčínský primátor Vladislav Raška.

Mění se i další sazby

Za započaté odtahování vozidla zaplatí řidiči nově tisíc korun. Dosud museli hradit pětistovku. Každý, i nově započatý den stání auta na odstavném parkovišti vyjde motoristu na tři sta padesát korun. To je zdražení oproti dosavadní praxi o stovku.

Vyhlášku o nuceném odtahu automobilů z míst, kde překáží silničnímu provozu nebo jinak komplikují dopravní situaci, přijalo město Děčín v roce 2003. Za uplynulých necelých šest let skončila na odstavných parkovištích více než stovka vozidel.

„Odtahovou firmu voláme skutečně jen v případech, kdy odstavené vozidlo prokazatelně překáží a vlastně tak ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu nebo brání plynulosti dopravy. Většina motoristů při podobném provinění také svoji chybu uzná. Je ale i dost takových, kteří se hodně rozčilují,“ přiblížil zkušenosti s odtahy ředitel děčínské městské policie Marcel Horák.

Jinde jsou na řidiče přísnější

Nucené odtahy vozidel nejsou v Děčíně všednodenní záležitostí. Třeba v Teplicích se s neukázněnými řidiči v případě stání aut v místech, kde nemají co dělat, zrovna nemazlí. Svědčí o tom každoroční bilance stovek odtažených vozidel. V Děčíně jich bylo loni osm a předloni dvaadvacet.

Nejčastěji se provinilcům nechce platit v případech, kdy se jedná o takzvaný započatý nebo neúplný odtah. Motorista ke svému nevhodně zaparkovanému autu přijde zrovna ve chvíli, kdy tam na předchozí výzvu strážníků dorazilo odtahové vozidlo.

„Řidičům se platit nechce, takže smlouvají. A teď budou zřejmě smlouvat ještě víc, když jim vyvstane povinnost hradit za zahájený odtah tisícikorunový poplatek. Musí ale pochopit, že ani samotný výjezd posádky odtahové služby a pořízení potřebné dokumentace videokamerou není zadarmo,“ dodal Horák.

Musí platit i za přestupek

Když už vozidlo skončí na odstavném parkovišti, snaží se většina majitelů si auto vyzvednout co nejrychleji. Jednak proto, že ho potřebují a také z toho důvodu, aby se jim jejich prohřešek zbytečně neprodražoval. Vedle poplatku za vlastní odtažení musí uhradit i uloženou pokutu za spáchaný přestupek a pak pobytové taxy na odstavné ploše.

„Málokdy se stává, že bychom tady měli auto třeba i více dnů. Jde spíše o výjimky. Čas od času ale musíme řešit i nejrůznější nepříjemnosti. Hlavně proto, že si někteří motoristé myslí, že se žádného přestupku nedopustili,“ poznamenal Ladislav Neškoda, majitel firmy, která se o odtahy aut v Děčíně stará.

Chtěl se soudit, ale prohrál

Svého času dokonce děčínské státní zastupitelství projednávalo trestní oznámení, které tam podal majitel služebního vozidla. Argumentoval neoprávněným odtahem. Se svojí žalobou ale neuspěl.

„Každý odtah je totiž zdokumentovaný viedeokamerou a státní zástupce neshledal žádné porušení zákona ze strany policie nebo pracovníků odtahové firmy,“ připomněl ředitel městské policie Marcel Horák. Zkušenosti děčínských strážníků napovídají, že mezi nejagresivnější v případě nařízených odtahů patří majitelé dražších aut. Dokáží často vyhrožovat a dovolávat se nejrůznějších známostí.