Na navýšení platů se dohodly odbory s vládou. Ústecký kraj je podle radního Jaroslava Komínka (KSČM) připraven jednat s dopravci. Odboráři chtějí za vyšší mzdy bojovat případně i stávkou.
Řidiči by si v příštím roce mohli polepšit o 4000 až 6000 korun měsíčně. Aktuální hrubá mzda řidičů je podle Kuchynky průměrně 21 tisíc.
Návrh ministerstva práce předpokládá navýšení nejnižší mzdy u šoférů z nynějších 71 korun 60 haléřů na hodinu na 98 korun a 10 haléřů. Z 50 korun na hodinu na 78 korun by se měl zvednout příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami. Nově by měl být zavedený příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6 korun a 60 haléřů za hodinu.
„Po roce jsme dosáhli kompromisní dohody, projednali ji s premiérem (Bohuslavem Sobotkou, pozn. red.), vláda je připravena podílet se na financování nárůstu mezd, připraveny jsou i kraje, pouze z Ústeckého máme negativní signály," řekl předseda Odborového sdružení dopravy Luboš Pomajbík.
„Očekáváme od všech krajů, že naplní případné nařízení vlády o růstu mezd. Pokud to tak nebude, jsme připraveni jít do stávky," řekl Kuchynka.
Ústecký kraj vyhlašoval výběrové řízení na dopravce na deset let, aktuálně ještě zbývá osm let do vypršení uzavřených smluv.
„Nikdo z dopravců se na nás neobrátil ohledně úpravy cen, které byly soutěženy v rámci řádného výběrového řízení," řekl Komínek. Pokud vláda přijme nařízení ohledně platů, bude muset kraj podle radního toto řešit.
„My ale nevíme, v jakých platových třídách byli doposud řidiči, to by museli deklarovat dopravci," uvedl Komínek.
„Pokud nám dopravce doloží, že částka, kterou po nás chtěl a kterou soutěžil a pravidelně od kraje dostává, mu nestačí k navýšení platu řidičů, budeme jednat na základě platné smlouvy," zdůraznil.
V Ústeckém kraji je zhruba 600 řidičů linkových autobusů, podle Kuchynky by jich dalších 150 bylo potřeba.
Právě velmi nízké výplaty jsou jedním z důvodů, proč většina dopravců prakticky neustále hledá řidiče. Výjimkou nejsou ani dopravci na Děčínsku. Tedy BusLine zajišťující linkovou dopravu v jižní části okresu, AKV jezdící na Šluknovsku a děčínský dopravní podnik.
„To, že se navýší platy řidičů, nepřinese růst počtu řidičů," řekl Komínek. Podle něj je problém v systému a Ústecký kraj to řeší otevřením učebního oboru řidič na dvou školách od příštího roku.
Kvůli nízkým platům řidiči i na Děčínsku již před rokem protestovali, i tehdy se mluvilo o stávce. V jeden den v říjnu měli řidiči vyjet na své linky ve výstražných vestách, aby na problémy s nízkými platy upozornili. Jenže ani do této symbolické protestní akce se nezapojili ani zdaleka všichni řidiči. Někteří měli vestu kvůli strachu o místo například přehozenou jen přes opěrku sedačky.
Psali jsme: Řidiči BusLine: Máme málo peněz a dostáváme pokuty…ZDE…