Jen dvakrát vyjel o prázdninách vlak na trati číslo 132 zvané Kozí dráha z Děčína po úbočí Krušných hor. Poprvé 4. července, naposledy 29. srpna. Starosta Telnice Jaroslav Doubrava odmítá, že by za to mohly jen obce.

„Doufal jsem v pravidelný prázdninový provoz, ale vše je o penězích. Na posledním jednání starostů jsme se usnesli, že nemá cenu dělat kalkulace finančního podílu obcí. Každá obec sdělí, kolik peněz uvolní a podle toho bude možné objednat vlaky. Nakonec se sešly peníze pouze z Jeníkova, Telnice, z Proboštova a Chlumce,“ uvedl Doubrava.

Raška kontra Doubrava

Děčín peníze dal i nedal. Podle Doubravy snahu obcí chytře zablokoval tím, že pouhých 10 tisíc Kč poslal krajskému úřadu. „Děčín pyšnící se svou velikostí a magistrátem dal méně peněz než malé obce s pár stovkami obyvatel. Děčín uvolnil jenom deset tisíc korun, ale poslal je krajskému úřadu, takže jsou blokovány do okamžiku, dokud prostředky neuvolní také krajský úřad. Protože primátor Děčína Raška uvedl opakovaně, že nevidí perspektivu Kozí dráhy, nedivím se děčínským obstrukcím,“ tvrdí Doubrava.

Předtím děčínský primátor Vladislav Raška pro Deník uvedl: „Vždycky jsem říkal, že na Kozí dráze si pan Doubrava postavil volební kampaň. Nyní sedí v krajském zastupitelstvu a vlaky nejezdí. Přitom to byl on, kdo sliboval, že se zasadí o pravidelnou dopravu.“ Telnický starosta oponuje, že začal bojovat o Kozí dráhu ještě daleko předtím, než byly na obzoru krajské volby, což Raška zamlčuje.

ČSSD zklamala

K otázce krajských voleb Doubrava uvedl, že Kozí dráhy se ČSSD chytila jako volebního tématu. Využila toho, že Foldyna jako lídr voleb Kozí dráhu podporoval. „Nakonec Foldynu odkopli a s ním i Kozí dráhu. Neobnovili na ní provoz, přestože to před volbami slibovali. Jsou horší než ODS. Šéfové kraje z minulého období z ODS otevřeně řekli, že jsou proti Kozině, protože ji považují za neperspektivní. Chtěli místo ní silnici. U ODS člověk věděl, jak na tom je. Sociální demokraté jen mlží,“ dodává Doubrava.

Bývalý lídr krajských voleb Jaroslav Foldyna (ČSSD) potvrdil, že kraj nepočítá s pravidelným provozem na Kozí dráze, měl být ale obnoven alespoň rekreační provoz. Ani to se nestalo.

Prázdninové peníze

Doubrava zdůraznil, že v poslaneckých volbách nekandiduje, nejde o předvolební boj. „Jenom konstatuji: Dali jsme peníze dohromady na přelomu července a srpna. Když jsme koncem července požádali hejtmanku z ČSSD Vaňhovou o 150 000 korun jako přispění kraje na prázdninový víkendový provoz trati, bylo nám sděleno telefonicky, že o příspěvku se rozhodne na jednání rady kraje v září. Tečka. Ne, že by krajský úřad připravil v rámci podporu regionu jízdy vláčků na Kozině, a spojil to s turistickou regionální reklamou, se kterou jsme ostatně počítali a připravovali ji. Prosit jsme museli my," tvrdí Doubrava.

Libouchecký starosta Štěrba východisko nevidí. „Scházeli se kvůli trati starostové, ale nikdo se tomu nechtěl věnovat. Starosta Doubrava v tom svým způsobem zůstal sám. Rozvoj tratě by měl mít na starosti kraj, ale nemá zájem. Proto jsme se snažili udržet trať v minimálním provozu. Ať se bude starat o Kozinu Doubrava nebo někdo jiný, jeho možnosti budou dány penězi. Jdeme proti nějakému záměru kraje, který ji chce zrušit, protože sociální demokraté ve vedení kraje od myšlenky vytvořit spojnici z Děčína na D8 v místě Kozí dráhy, neodstoupili.“

Švestková funguje

Obdobné problémy má Švestková dráha. Jejím štěstím ale je, že nevede do oblasti Děčína, ale do oblasti Mostu. Jezdila o prázdninách každou sobotu a až do 30. srpna. Starostové obcí na trati se dohodli se zástupci Ústeckého kraje na společném financování dopravy. Proč totéž nešlo u Kozí dráhy? Doubrava tvrdí: „Protože O kozině se uvažuje jako o prostoru pro výstavbu dálničního přivaděče a průmysloví lobisté v to stále doufají. A ti mají své lidi nejen v ODS, ale myslím, že v ještě větší míře v ČSSD. Prostě stavba přípojky na dálnici D8 z Děčína místo Kozí dráhy je výborným kšeft.“