ČEZ prodloužil do konce dubna nabídku, aby si zákazníci objednali na příští rok elektřinu za pevnou cenu. Podniky ani domácnosti o to však nemají příliš zájem. Pro firmy je důležité, kdo jim nabídne levnější elektřinu teď.

„Naším dodavatel energie není ČEZ ale Centropol. Ten možnost fixace ceny nenabízí. Ale má nižší ceny,“ řekl Pavel Kubík, technický ředitel benešovské firmy Bronswerk. Podotkl, že o změně distributora z důvodů přechodu na fixní cenu elektřiny momentálně v podniku neuvažují, protože se jim tato nabídka jeví jako výhodná pro distributory, ale ne pro ně. Na konci roku se však mezi dodavateli budou rozhodovat znovu.

Domácnosti nabídku pevné ceny téměř nevyužívají. Někteří lidé se bojí, že by se jim to nemuselo vyplatit. Většina však prostě o této možnosti ani neví, nebo se nedokáže rozhodnout, jestli je pro ně vhodná.

„Každý říká něco jiného. ČEZ, že cena elektřiny půjde nahoru, Centropol naopak, že ceny budou klesat. Vůbec se v to neorientuji. Naštěstí nespotřebuji tolik, abych si tím lámal hlavu,“ vyjádřil svůj názor Josef Horák z Děčína.

ČEZ, který je na Děčínsku dominantním dodavatelem elektřiny i Centropol, další hráč na trhu s energiemi, vycházejí ve svých odhadech vývoje ceny z dění na energetické burze.

„Fixace ceny jsou v současné době, kdy předpokládáme další pokles cen, spíše marketingovým tahem dominantních dodavatelů,“ uvedl Lukáš Pokrupa, ředitel Centropol Energy.

Zákazníci ČEZ mají podle Ladislava Kříže, mluvčího této společnosti, možnost vybrat si nabídku, která se jim zdá nejlepší: „Ten, kdo preferuje jistotu, zafixuje si cenu na dva roky dopředu. Kdo věří v pokles, využije produkty z nabídky ČEZ, jejichž cena se mění měsíčně nebo čtvrtletně. Nebo lidé budou platit dál stejným způsobem jako doposud.“

Dalibor Voborský, místopředseda Okresní hospodářské komory v Děčíně, se domnívá, že v odhadu cen elektřiny se nedokáží shodnout ani analytikové. Pro domácnosti je potom těžké orientovat se jen podle tvrzení distributorů. Dodal, že nabídku ČEZ tak mohou využít po odborné úvaze spíše firmy.

„Z naší analýzy vyplývá, že podniky na Děčínsku jsou ve významném výkonovém útlumu. Spousta z nich pracuje jen tři až čtyři dny v týdnu. Spotřeba energií tedy klesla. ČEZ tak možná sleduje svojí nabídkou určitou fixaci zákazníků k sobě v období poklesu spotřeby,“ myslí si Voborský.