Nejpozději za dva roky by měl začít vozit cestující po Šluknovsku vítěz soutěže, kterou nyní vypsal krajský úřad. Jednou z podmínek kraje je i nasazení nových autobusů. Další novinkou je zavedení jednotné barvy krajských autobusů nebo jednotný odbavovací systém. V současné době zajišťuje autobusovou dopravu ve Šluknovském výběžku společnost BusLine.

Jednou z podmínek kraje je, že dopravce musí disponovat nízkopodlažními autobusy s minimální kapacitou 35 sedících cestujících.

„Každý autobus bude mít klimatizaci a světelnou ceduli. Komfort cestujících zajistí také jednotný odbavovací systém, který bude mezi jednotlivými dopravci schopný komunikovat. Cestující, který si koupí jízdenku u kteréhokoli z těchto dopravců, bude moci na ni cestovat přes celý kraj," uvedl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

Kraj počítá i se zavedením zvýhodněných týdenních, mě-síčních, půlročních a ročních jízdenek.

Dopravci, kteří se o zakázku budou ucházet, musí mít nové autobusy.

„Se současnými vozy nebude možné přejít do tohoto výběrového řízení," řekl Komínek. Všechny krajské autobusy budou mít jednotný vzhled, budou zelené.

Ústecký kraj začne hledat nové autobusové dopravce kromě Šluknovska i pro dolní Poohří a Chomutovsko. Noví dopravci budou v kraji působit od ledna 2015, smlouva má platit deset let. O zahájení zadávacího řízení na zakázku rozhodla ve středu rada kraje.

Na Šluknovsku by měl vítěz soutěže ročně najet 1,75 milionu kilometrů, což v rozsahu deseti let představuje 558 milionů korun. V dolním Poohří bude zakázka ročně představovat více než 2,1 milionu kilometrů, za deset let provo- zu tu kraj dopravci zaplatí 674,8 milionu korun.

Na Chomutovsku se ročně počítá s 865 000 najetých kilometrů, za deset let za to kraj vydá skoro 277 milionů korun. Tato čísla jsou ale předběžná.

V nadcházejících týdnech chce kraj vyhlásit výběrové řízení na dopravce v ostatních částech regionu, všechny smlouvy by měly platit od ledna 2015.

Vlakovou dopravu v kraji zajišťují České dráhy.

„Od příštího roku by mohla být v provozu vlaková doprava z Dolní Poustevny přes Německo do Děčína," dodal radní. Doprava do Šluknovského výběžku by se tak mohla zrychlit.