Sebnitz, příští stanice Dolní Poustevna. Takové hlášení si mohou vyslechnout cestující vlakem poprvé téměř po 70 letech. V sobotu totiž začnou opět jezdit vlaky mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz v sousedním Německu. Dlouhé roky mezi oběma městy dokonce chyběly koleje.

Poprvé na pravidelné lince vyjedou vlaky v sobotu ráno, celkem denně projede mezi Děčínem, Dolní Poustevnou a Rumburkem osm párů vlaků. Ale již v pátek před polednem slavnostně zahájil provoz na nové trati hejtman Oldřich Bubeníček, starosta Poustevny Miroslav Jemelka a zástupci Českých drah, které budou vlaky zajišťovat.

„Jsme velmi rádi, že České dráhy společně s DB Regio nabídnou zdejším obyvatelům 
i návštěvníkům pravidelné železniční spojení, po kterém tak dlouho volali. Trasa linky přes Německo přinese lidem ze Šluknovského výběžku časovou úsporu při cestování do Děčína. Nejvýhodnější bude linka pro cestující ze západní části výběžku. Konkrétně občanům Dolní Poustevny se cestovní doba zkrátí o polovinu," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Michal Štěpán.

Z Děčína do Poustevny za polovinu času i peněz

Pro lidi žijící v Dolní Poustevně a v západní části Šluknovského výběžku je nové železniční spojení s Děčínem velkou úlevou. Doposud totiž vlaky jezdily přes Rumburk 
a cesta jim do Děčína trvala dvě a čtvrt hodiny, od soboty se dostanou lidé z Poustevny přes Bad Schandau do Děčína za polovinu času.

Nové vlakové spojení propojí dva národní parky – České a Saské Švýcarsko, od toho získala také své jméno Dráha národního parku. Na německé straně nese jméno Nationalparkbahn. Dolnopoustevenští si od nového spojení slibují rychlejší cestování do Děčína a případně dále na Prahu. „Je to splnění velkého snu. Teď se nám otvírají dopravní cesty za vzděláním, kulturou, sportem, prací. Konečně budeme napojeni na republikový železniční koridor," říká starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.

Lidem ze západní části Šluknovského výběžku by rychlejší vlakové spojení mohlo pomoci i při cestách do práce. Starostové si od nových vlaků slibují rozvoj turistického ruchu.

„Podle mě by mohl vlak projíždějící celou oblastí Českosaského Švýcarska k nám přilákat i poměrně velké množství turistů. A možná by to mohlo pomoci i zachránit trať z Mikulášovic přes Brtníky, která je nyní velmi ohrožená," je přesvědčen Jemelka.

Dopravu zajistí německá Desira

Cestující budou vozit německé vozy Desiro. Vlakový personál i strojvedoucí jsou zaměstnanci Českých drah. Dopravcem jsou společně České dráhy a DB Regio. Lidem cestujícím do Děčína z Dolní Poustevny se nová trať vyplatí nejen časově, ale i finančně. Na lince bude pro cestující z Čech do Čech platit tarif Českých drah a pro cestující z Čech do Německa tarif podle takzvaného malého pohraničního styku. Zatímco doposud stála jízdenka z Dolní Poustevny do Děčína 126 korun, po zavedení nového spoje zaplatí cestující 69 korun.

Do obnovy trati, která dříve sloužila také jako pašerácká stezka, investovala německá strana dva miliony eur (54,87 milionu korun). Správa železniční dopravní cesty dala 35 milionů korun. Zatímco na české straně se trať obnovovala, v Německu museli položit asi 500 metrů nových kolejí.

Dlouhé roky se přitom čekalo na dostavbu kolejí na německé straně. Poprvé se koleje z obou stran hranice propojily loni v září, od té doby po trati projelo již několik zkušebních vlaků.

První vlaky projely mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz 
v roce 1905, kdy byla prodloužena trať vedoucí z Rumburku. Jenže po přibližně 40 letech byla část kolejí na české straně rozebrána. O obnově železniční trati se začalo mluvit po roce 1990, na české straně dokonce byly chybějící koleje za zhruba 
80 milionů korun postaveny.  Také saská strana v minulosti několikrát prohlásila, že má na postavení této železnice zájem.