V nočních spojích zpravidla jezdí jen pár lidí. Stejné je to na linkách vozících cestující do okrajových čtvrtí Děčína. Doposud je tam dopravovaly velké autobusy. Od příštího týdne tu dopravní podnik nasadí mikrobusy.

Pětici nových vozidel na podvozku Iveco od české nástavbářské firmy Dekstra si děčínský dopravní podnik převzal ve středu. Nahradí dvojici vysloužilých sprinterů. „Chceme je nasadit na turistické linky, například mezi zoo a zámkem, nebo na noční linky, případně na spoje do okrajových částí,“ popsal budoucí využití nových strojů předseda představenstva dopravního podniku Martin Weiss.

Poprvé by měly do ulic města vyjet v průběhu příštího týdne. Do zoologické zahrady by pak měly začít jezdit na začátku prázdnin, v provozu by tato linka měla být každý den. Zatím ale ještě není jasné, jak často budou jezdit. Stejně jako to, kdy vyjedou k děčínskému zámku. Tam situaci komplikuje nedobrý stav zdi Dlouhé jízdy, která se na jednom místě vyvalila. Obě místa spojuje velké stoupání, které musí jejich návštěvníci překonat. Ani u zámku, ani u zoo navíc nemůže parkovat větší množství aut.

Nová lávka přes východní nádraží v Děčíně.
Lávka u východního nádraží bude několik týdnů zavřená

„U zoo je prudké stoupání. Navíc pokud bychom chtěli zvětšit parkovací kapacitu u zoo, bylo by to na úkor přírody a auta by stála v lese, což je nesmysl. Chceme tam individuální dopravu co nejvíce eliminovat,“ řekl primátor Děčína Jaroslav Hrouda.

Kromě rozměrů je hlavní výhodou nových autobusů i jejich spotřeba. Zatímco klasické dvanáctimetrové autobusy potřebují na sto kilometrů přibližně 40 kilogramů CNG, nové mikrobusy by si měly říct o 16 až 17 kilogramů méně. Na jedno naplnění nádrží tak mohou ujet 250 kilometrů. „To je předpokládaná spotřeba. Jaká skutečně bude, ukáže až běžný provoz. Příliš by se ale lišit neměla,“ uvedl náměstek ředitele dopravního podniku Jiří Kasl. Podle jeho slov se jedná o zkušební vzorek. Pokud se osvědčí, nevylučuje další nákup podobných vozidel.

Dopravní podnik za osmimetrové autobusy zaplatil přibližně 17,9 milionu korun bez DPH. Městská firma ale tak hluboko do vlastní kapsy sáhnout nemusela, 85 procent nákladů totiž pokryla dotace. Za jeden autobus tak zaplatila necelých 600 tisíc korun. S dotací souvisí také barva, po dobu pěti let na nich nesmí být reklama a budou tak čistě bílé.

Dobrovolní hasiči z Jílového mají novou požární zbrojnici.
Sbory chtějí novou techniku, Ústecký kraj jim na ni přispěje 17 milionů

Pro Děčín to není první nákup autobusů na stlačený zemní plyn. Loni takto koupil přes dvacet vozů MAN, i na ně získal dotaci. Dopravní podnik zároveň s jejich koupí nechal vybudovat čerpací stanici na CNG, která mu dosud chyběla. Dohromady za to zaplatil 130 milionů korun.

Hlavní výhodou pohonu na stlačený zemní plyn jsou výrazně nižší exhalace. V porovnání s klasickým dieselem nevypouští téměř žádné pevné částice, oxidu dusíku je méně o 70 procent a přibližně o třetinu méně oxidu uhlíku.