Dostat se vlakem z Dolní Poustevny do Děčína místo více než dvouhodinového trmácení s několika přestupy za hodinu bez přestupování.
Tahle dlouhá léta nenaplňovaná představa se už v příštím roce má stát skutečností. Směřuje k tomu projekt propojení české a německé železnice v saském městečku Sebnitz.
Za rok by mohl vyjet
Dolnopoustevenský starosta je optimistický. „Věřím, že se veškeré nutné práce podaří zvládnout podle stanovených předpokladů a že první vlaková souprava obnoveným železničním hraničním přechodem v našem městě skutečně projede už v roce 2009,“ poznamenal starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.
Studii všech nezbytných úprav kolejí a nádraží už před časem zpracoval pověřený tým odborníků z Technické univerzity v německých Drážďanech.
V září začnou stavět
Dokument vymezuje posloupnost prací a navazuje na dřívější mezivládní úmluvu z roku 2004, kdy se česká a německá strana dohodly na zprovoznění železničního hraničního přechodu mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz.
„Podle informací investora, kterým je Správa železniční dopravní cesty, mají být stavební práce zahájené v září a jejich ukončení se předpokládá na sklonku letošního roku,“ informoval František Janačík z kanceláře hejtmana Ústeckého kraje.
Nutné opravy
Předmětem stavebních prací je rekonstrukce kolejiště a výstavba chybějícího úseku trati ke státní hranici. Práce na propojení této části železnice se zastavily v roce 1945. Teď musí v Dolní Poustevně dojít k odvodnění trati, odstranění stávajícího svršku a položení nového. Součástí projektu je také výstavba jednokolejného úseku trati, demontáž starých kolejí a vybudování nástupiště.
„Aby nedošlo k nějakým negativním dopadům, stanovili jsme podmínky, které musí investor v přípravné fázi i během výstavby splňovat,“ uvedla ve zprávě o posouzení vlivu stavby na životní prostředí ředitelka ministerského odboru Jaroslava Honová.
Dvacet milionů korun
Státní fond dopravní infrastruktury by pro zásahy na české straně měl podle dřívějšího příslibu vyčlenit dvacet milionů korun. Německá strana na plánované investice získá tři miliony eur z evropských dotačních fondů.
„Pro Dolní Poustevnu je důležitou i úprava přejezdu, s jejímž zahájením se počítá v nejbližší době,“ připomněl starosta Miroslav Jemelka. Zároveň věří, že se podaří vyřešit i obnovu a další využití nádražní budovy.
Počítají s deseti spoji denně
Podle stávajícího projektu se první fáze obnovení železničního provozu na obou stranách hranice bude týkat dopravy na trase Dolní Poustevna-Sebnitz.
Počítá se tam až s deseti vlakovými spoji denně. Pak by měla následovat vlaková spojení na dalších úsecích, například do Rumburku a zpět. Na úhradě provozu by se podílel i Ústecký kraj.
„Krajské zastupitelstvo schválilo letos v únoru koncepční materiál k objednávání železniční osobní dopravy na období let 2009 až 2026,“ uvedl František Janačík z kanceláře hejtmana. Dodal, že Ústecký kraj v budoucnu vypisovat výběrová řízení pro několik regionálních oblastí a jednou z nich je i Rumburk – Dolní Poustevna - Sebnitz. Dopravci se budou ucházet o smlouvu uzavřenou nejméně na dvanáct let.
Okružní trať
Na propojení železnice v Dolní Poustevně by mělo navazovat vytvoření jakési páteřní okružní trati, která bude spojovat Šluknovsko s Děčínem přes německé území.
„Jde o podstatně rychlejší spojení oproti jízdě vlakem po stávajících českých trasách,“ zdůraznil význam projektu manažer Obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko Jiří Rak. Právě oživení železnice s plánovaným napojením na ekologické autobusové spoje do vybraných lokalit národního parku je možné považovat za významný přínos pro rozvoj regionu a jeho turistického ruchu.