Nová silnice na Škrabky v Děčíně. To je přání zřejmě všech lidí, kteří v této čtvrti bydlí. Už od roku 2006 se sem totiž dostávají s velkými obtížemi. Tehdy, a v dalším roce znovu, se totiž utrhla část silnice a zavalila domy pod ní. Od té doby se tu jezdí jen v jednom směru, dopravu řídí semafory.
Silnice by nemusela být už jen pouhým snem. Měla by se totiž stavět silnice nová. Ta bude odbočovat z komunikace ze Saské v Bělém, necelé dvě stovky metrů od Teplické ulice. Děčínský primátor Vladislav Raška novou silnici nazval klasickým bypasem.

„Výstavba silnice by vyšla na patnáct milionů korun a bude ji hradit kraj,“ řekl Raška.

Výstavbu nové silnice kritizují aktivisté ze SHO a SED. „Školní hřiště u ZŠ Vojanova, již dnes atakované z jedné strany parkujícími kamiony, bude obehnáno nyní novou komunikací. Existence tohoto hřiště bude pak postrádat logiku, protože bude usazeno v naprosto nevyhovujícím prostředí. Nová cesta bude přinášet i jiné problémy,“ píší na svých stránkách. Tomáš Freiberg, předseda jednoho ze sdružení by stávající silnici rekonstruoval. „Zpevnil bych to tam, no a že by to stálo třeba padesát milionů,“ řekl.

Naopak lidé jsou pro. „Jak tam máme jezdit? Semafory jsou hrozná brzda a hlavně je to tam nebezpečné,“ uvedl Jan Schmeiler, jenž na Škrabkách bydlí.

Sanace stávající silnice by podle odborníků vyšla na pětatřicet milionů korun. O dvacet milionů levnější nová silnice nebude místní komunikací, ale silnicí III. třídy. To potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„Peníze na výstavbu půjdou z Fondu dopravní infrastruktury, na silnice III. třídy lze z fondu přispět,“ vysvětlil mluvčí Hanzelka.

Než se tak stane, může ale uběhnout několik měsíců. Převod je sice mezi krajem, městem a ministerstvem dopravy předběžně projednán, ale musí ho schválit zastupitelstva kraje a Děčína a také Ředitelství silnic a dálnic.

„To nově zaeviduje komunikaci v silniční síti. Potřebný je i souhlas Správy a údržby silnic Ústeckého kraje, jako budoucího správce komunikace,“ řekl František Janačík z oddělení tiskových informací Kanceláře hejtmana Ústeckého kraje.

K projektu nové komunikace měli připomínky i pracovníci Správy CHKO Labské pískovce.

„V původním projektu byl v jednom úseku tři metry hluboký zářez do terénu. Obě strany silnice by musely být zpevněnémvysokými opěrnými zdmi. Dohodli jsme se na kompromisu a zářez bude zhruba poloviční,“ vysvětlila Ivana Klusáčková ze Správy CHKO Labské pískovce.

Klusáčková doplnila, že správa měla výhrady k technickému řešení „Z hlediska krajinného rázu tohoto místa jde o silný zásah. Čtvrť je v náročném členitém terénu, kterému je třeba přizpůsobit i veškeré stavby,“ řekla.

Infografika