Obavy o zdraví dětí ze školy Vojanova v Děčíně v případě, že se vystaví nová silnice do děčínské čtvrti Škrabky, jsou liché. Silnice by mohla jen lehce narušit výuku tělesné výchovy. Povede totiž kolem hřiště. Ředitel školy Jiří Olša v tom ale nevidí téměř žádný problém.

„Na Škrabky přece nejezdí kolony vozidel, která by zamořila svými výfukovými plyny hřiště a okolí. Pod těmi několika auty, která denně projedou, tak možná skončí pár míčů, když nám vylétnou ze hřiště,“ poznamenal včera s úsměvem Olša. Současně upozornil, že provoz děti z nové silnice neohrozí, protože do školy přicházejí jiným místem, než má vést.

O bezpečnost dětí mají totiž starost aktivisté ze sdružení SED a SHO, kteří novou silnici považují za nesmyslnou. Podle předsedy jednoho ze sdružení Petra Freiberga by bylo lepší rekonstruovat silnici starou. To by však podle některých odborníků mohlo vyjít až na padesát milionů korun. Tak zněl rozpočet první varianty oprav.

Současný projekt, čtvrtá varianta, počítá s pětatřiceti miliony. Stávající ulice Na Výšinách, jež vede na Škrabky, se snad rekonstrukce dočká.
„Ale až poté, kdy se vybuduje silnice nová,“ upozornila mluvčí děčínské radnice Romana Silvarová.

„Není jisté, že částka bude v této výši, musí o tom rozhodnout zastupitelé,“ vysvětlila Silvarová.

Silnici, která bude v režimu cyklostezek a bude uzavřená pevnou závorou, budou využívat jen pěší, záchranáři či obslužný provoz. Při komplexní opravě bude nutná demolice železobetonové galerie, jež silnici drží. Stavbaři by měli také upravit šířku silnice a v části zvané Žlíbek vystavět parkovací místa. Kromě toho bude nutné opravit odvodnění silnice, zajistit svahy nad i pod ní a vyměnit veřejné osvětlení.

Nová silnici na Škrabky, pokud se na tom shodnou zastupitelé kraje i Děčína, bude silnicí III. třídy. Tu by měl zaplatit stát z Fondu dopravní infrastruktury prostřednictvím kraje. Potvrdil to mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. „Jedině pak mohou peníze z fondu jít, neplatí se z něj totiž místní komunikace,“ uvedl. Výstavba by měla přijít na patnáct milionů korun.

„Jsem jednoznačně pro výstavbu nové silnice. Stávající je nebezpečná a dlouhé odpolední fronty u semaforů zdržují provoz i na frekventované Teplické ulici,“ řekl obyvatel Škrabek František Pelant.

Něco peněz už částečná rekonstrukce silnice na Škrabky a zejména přípravy na tu komplexní spolykala. „Projekt na rekonstrukci silnice stál více než šest set tisíc korun,, radní vybrali firmu bez výběrového řízení, využili tak možnosti výjimky ze směrnice města. Šlo o akutní stav,“ vysvětlila mluvčí Silvarová.

Částečné sanace, třeba zpevnění opěrky zdi, jež nese silnici, přišly na několik milionů korun.

„Bylo to nutné, protože ve svahu docházelo k neustálým pohybům a byli ohroženi lidé i jejich majetek. Dokonce jsme řešili, zda lidi bydlící pod silnicí, nevystěhujeme,“ uvedl šéf odboru místního hospodářství děčínského magistrátu Tomáš Martinček.

Části silnice na Škrabky se od roku 2006 několikrát zřítily, sice poničily lidem majetek, zraněn ale nikdo nebyl. Od té doby se jezdí v havarijní části jen jedním směrem, dopravu řídí semafory.