„Počítejte s tím, že se přijedeme podívat, jestli se nám o ni dobře staráte,“ říká se smíchem na dvoře českokamenické stanice hasičů velitel dobrovolných hasičů z Kytlic Jan Havránek a předává svému kolegovi z Chřibské klíčky od cisterny, která doposud sloužila v Kytlicích. Jen chvíli na to dostává klíčky od jiné, o čtvrt století mladší cisterny MAN. „Tatra je veliká srdcařina pro fajnšmekry techniky. Doba výroby MANu je ale úplně někde jinde. Má perfektní interiér, sedačka je jak v zájezdovém autobusu. Řidičský komfort je na úplně jiné úrovni,“ těší se z nového auta Havránek, který s ním bude také jezdit. Obě dvě jednotky si díky čtvrteční akci kulový blesk výrazně technicky polepší.

Vše spustila modernizace autoparku Hasičského záchranného sboru, který díky tomu mohl uvolnit tři starší cisterny na podvozku MAN. Dvě, původně sloužící ve Varnsdorfu a ve Šluknově, mají už své nové majitele. Jednu si převzali kytličtí hasiči, druhou ti z Velké Bukoviny. O osudu třetího MANa zatím není rozhodnuto.

Poděkujte hasičůmZdroj: Grafik redakce„Bude nabídnuto nejprve v rámci okresu, následně kraje, a pokud nenajde využití v Ústeckém kraji, tak i v rámci republiky. Skončí tam, kde jej budou nejvíce potřebovat,“ vysvětluje pověřený ředitel děčínského územního odboru HZS Boleslav Lang. Auta od profesionálních hasičů zpravidla nahrazují vozy, s nimiž jejich dobrovolní kolegové jezdí i několik desítek let. To je i případ Kytlic, které doposud jezdily tatrou vyrobenou v roce 1986 a která dříve sloužila u dobrovolných hasičů v Děčíně. „Vzhledem k tomu, že je nás v jednotce poměrně hodně, je pro nás důležitá i velká kabina MANa, kam se vejde dvakrát víc lidí než do tatry. V kopcích okolo Kytlic je toto auto obratnější, stejně jako v úzkých uličkách u nás v obci,“ vyjmenovává hlavní přednosti nové kytlické cisterny Jan Havránek.

Mariina skála v Jetřichovicích. Ilustrační foto
Turisté schody na Mariininu vyhlídku a Rudolfův kámen ošlapali, nové jsou kovové

Jeho jednotka ušetří také na provozu nového auta. MAN má totiž přibližně poloviční spotřebu než tatra, vystačí si s menším počtem pneumatik, protože má o nápravu méně. A vzhledem ke stáří nebude potřeba tolik investovat do oprav.

Přestože dnes už bývalá kytlická tatra je stará 37 let, i ona poslouží při modernizaci další jednotky. V Chřibské totiž hasiči používají ještě starší auto, k zásahům jezdí s legendárním matesem. „Je na něm kus práce odvedený, ale je to rok výroby 1980. Jsme předurčeni k plnění vaků pod vrtulníky při lesních požárech. K tomu je tatrovka daleko vhodnější,“ podotýká velitel hasičů Jiří Toufar z Chřibské.

Oproti matesovi má tatra totiž dvakrát tak velkou kapacitu cisterny. „Dokud bude mates sloužit, tak s ním budeme jezdit. S tatrou se totiž ne všude vejdeme,“ dodává chřibský velitel, který zároveň pracuje jako profesionální hasič na dispečinku.