Elektronickou poštou začalo putovat sdělení, které adresáty nabádá, jak nastavit svůj mobilní telefon pro případ mimořádných událostí. Třeba dopravních nehod.

„Záchranáři a zdravotníci si všimli, že při těchto a jiných nehodách mají zranění u sebe obyčejně mobilní telefon. Při záchranných akcích však cizí osoby nevědí, koho z dlouhého telefonního seznamu mají kontaktovat. Pomohlo by, kdyby měl každý ve svém mobilu rozpoznatelný seznam kontaktních osob pro případ nouze,“ tvrdí zaslaná zpráva.

Odkazuje přitom na mezinárodní pseudonym ICE (In Case of Emergency – V případě naléhavé potřeby). Pod touto zkratkou by lidé ve svém mobilním telefonu měli uvést číslo na osobu, kterou v případě nouze může kontaktovat policie, záchranná zdravotní nebo hasičská služba. Může to být i více lidí s použití pseudonymů ICE1, ICE2 a podobně.

„V některých zemích se zavádění takovýchto kontaktů do mobilů možná ujalo. Ovšem při vyšetřování dopravních nehod nebo jiných událostí, kde je potřeba zjistit blízké osoby, to není pro naše policisty vodítko, kterému by přikládali nějaký význam,“ uvedl mluvčí děčínské policie Ladislav Cvik. Podobně reagovali i hasiči a zdravotničtí záchranáři.

„Z hlediska samotného primárního zásahu, kdy je nejdůležitější postarat se u těžce zraněného člověka o zajištění jeho životních funkcí, je podobný kontakt prakticky zbytečný. V další fázi možná uváděný odkaz může mít svůj dílčí význam, který bych ale nijak nepřeceňoval,“ poznamenal dobrovolný záchranář a pracovník děčínské organizace Českého červeného kříže Miroslav Havlík.

Pod elektronicky rozesílanou zprávou upozorňující na zavádění kontaktů ICE v českých mobilech je uvedena šéfka marketinku jedné zdravotní pojišťovny. „Nemám s tím e-mailem nic společného, jenom kdosi zneužil moje jméno z vizitky nebo jiného odkazu,“ tvrdila pracovnice uváděné zdravotní pojišťovny. Nechtěla ani polemizovat o tom, jestli systém kontaktů ICE má a nebo nemá nějaký smysl.

„V běžném životě nemusí jít jen o dopravní či podobné nehody. Jsou třeba i náhlé zdravotní příhody, kdy samotný postižený potřebuje a ještě sám může zvládnout přivolat pomoc a nebo kontaktovat své blízké příbuzné. K tomu ale může sloužit systém zrychlených voleb volání, který se dá nastavit na každém telefonu. Já to tak ve svém mobilu uspořádané mám,“ připomněl Miroslav Havlík.