Venku je šero nebo tma, po okraji silnice jde člověk a má na sobě tmavé oblečení. Noční můra každého řidiče. Takového chodce má totiž šanci uvidět jen pár desítek metrů před sebou a na reakci má zlomek vteřiny.

Během prvních devíti měsíců srazila auta na Děčínsku za šera nebo tmy sedm chodců. Většinu z nich přímo ve městech, kde nemusí nosit reflexní prvky.

„Na začátku října na Teplické ulici vyběhl mimo přechod před auto chodec, který po srážce upadl na kapotu. Následně jej sanitka převezla do nemocnice s těžkým zraněním,“ popisuje jeden z případů děčínská policejní mluvčí Petra Trypesová.

Jen v samotném Děčíně srazila auta za horší viditelnosti čtyři lidi, další tři na Šluknovsku. Podobná situace je ve všech okresech. Lidé sražení při cestě mezi vesnicemi jsou spíše výjimkou.

„V letošním roce, od ledna do konce září, došlo v Ústeckém kraji v nočních hodinách, za svítání nebo za soumraku ke střetu s chodcem ve 46 případech,“ uvedla mluvčí krajského policejního ředitelství Šárka Poláčková. Čtyři lidé nehodu nepřežili.

Velmi často hraje roli špatná viditelnost. Zákon sice nakazuje chodcům pohybujícím se mimo obec mít na sobě reflexní prvky, ve městech a obcích je však nosit nemusí. Přitom i tam jsou velmi tmavé úseky silnic.

„Třeba silnice do Březin okolo zemědělské školy, kudy lidé často chodí pěšky. Pořád jste ve městě, ale vidět tam pořádně není. Byla to chyba, že se při schvalování nového zákona nepamatovalo na to, aby reflexní prvky byly povinné i v obcích,“ myslí si dopravní expert BESIP Jan Pechout. Podle něj je problém i to, že zákon neurčuje kvalitu pásek nebo vest, tedy to, jak moc mají odrážet světlo. V jejich kvalitě bývá mnohdy značný rozdíl.

„Dříve jsem pásky nosila, nyní mám nejrůznější reflexní přívěsky jak na zádech, tak zepředu. Takže jsem dobře vidět ze všech stran,“ říká Lucie Schwarzbachová z Těchlovic.

Pechout spolu s policisty v posledních dnech vyráží do potemnělých ulic, kde kontrolují chodce, zda mají na sobě reflexní pásky. Během podzimních kontrol oslovili 171 chodců. 37 z nich žádné reflexní prvky neměli. S nimi jsou pěší vidět až na 200 metrů. Naopak v modrém oblečení je to jen necelých dvacet metrů.

Než si řidič, který jede 90 km/h uvědomí, že před sebou vidí chodce, ujede okolo 30 metrů. Podle BESIPu se začne vyhýbat až po více než 120 metrech, v tu chvíli by už přejel i chodce v bílém oblečení, které je viditelné na 60 metrů.

„Pro nošení reflexních prvků není potřeba žádných nařízení. Stačí selský rozum a pud sebezáchovy, kdy se člověk bojí o svůj život,“ uzavřel Pechout.