Vývoj nezaměstnanosti v děčínském regionu se v posledních dnech mění jako na houpačce. Na konci loňského roku evidoval úřad práce 10 730 uchazečů o zaměstnání. Počet lidí bez práce se v závěru minulého týdne zvýšil na 11 003.

„Za prvních šest pracovních dnů nového roku přibylo 624 uchazečů. Naproti tomu jsme ve stejné době z evidence vyřadili 378 nezaměstnaných. Mnozí z nich si už práci našli,“ vysvětlil vedoucí odboru trhu práce děčínského úřadu práce Vlastimil Fiala.

Aktuální míra nezaměstnanosti se pohybuje okolo šestnácti procent. Děčínsko se tak drží mezi regiony, kde lidé mají největší problémy sehnat nové uplatnění.

Hůře už je jen na Mostecku

„Vykazovanou mírou nezaměstnanosti jsme na konci prosince byli na pátém místě. Ze severočeských regionů na tom bylo hůře už jen Mostecko,“ poznamenal Vlastimil Fiala.

Dlouhé měsíce Děčínsko vévodilo také neradostné bilanci počtu uchazečů na jedno volné pracovní místo. Teď je v čele Prostějovsko se 72 místy, zatímco děčínskému regionu patří čtvrtá příčka. Na jednu pracovní příležitost čeká 59 nezaměstnaných.

Prognózy dalšího vývoje svádějí k mírnému optimismu. Vychází především z očekávání, že nové zaměstnance budou potřebovat firmy, které se svojí produkcí podílejí na dodávkách pro automobilový průmysl.

Bojíte se ztráty zaměstnání? Hlasujte v anketě vpravo.

K výraznějšímu nárůstu požadavků na přijímání nových odborníků dojde například v rumburské firmě Benteler, která se zabývá výrobou svařovaných dílů pro osobní vozy a po výstavbě nové haly v průmyslové zóně pro rozšíření produkce postupně přijme více než stovku nových zaměstnanců. První ale začne přijímat až v roce 2012.

„V naší firmě dochází letos také k mírnému nárůstu objemu zakázek. Proto sháníme pracovníky především v profesích svářeč a zámečník. Nejde ale o nijak rozsáhlý nábor, potřebujeme získat v těchto oborech řádově několik nových lidí,“ vysvětlil Josef Šena, výkonný ředitel děčínské akciové společnosti Ryko. Ta se zabývá opravou železničních vagonů.

„Jde především o opravy, které si u nás objednávají převážně soukromí provozovatelé železnic z Německa, Rakouska a dalších evropských zemí. Průběžně reagujeme i na výběrová řízení, která vyhlašují České dráhy. V těchto tendrech jsme ale zatím získali jednu menší zakázku. O další budeme usilovat,“ dodal ředitel Šena.

České loděnice

Mnozí lidé se také zajímají o znovuoživení výroby v Českých loděnicích v Děčíně-Křešicích. Firma se spojila s nizozemským investorem, který chce v děčínských docích ještě letos vyrobit prvních pět plavidel. Nebudou to už holé trupy, ale téměř kompletní lodě.

„V evidenci máme stále asi padesát bývalých zaměstnanců, kteří z loděnic odešli po loňském letním hromadném propouštění. Je zřejmé, že někteří z nich se tam budou chtít asi vrátit. Volají sem i lidé, kteří by tam také rádi našli práci. Firma nám ale zatím bližší informace o náboru nových zaměstnanců neposkytla,“ uvedl Vlastimil Fiala.

Postupný pokles nezaměstnanosti by mohl přinést rozjezd sezónních prací. Ten ale bude záležet především na klimatických podmínkách.