Bouchající sudy, černý dým viditelný z celého města. Na místo chvátá několik jednotek hasičů. Jenže k ohni nemohou projet, brání jim auta místních i těch, kteří se přijeli na požár ze zvědavosti podívat. Pro hasiče a záchranáře jde o poměrně častou situaci.

Zatím naposledy se něco podobného stalo v neděli, kdy hořela bývalá slévárna ve Varnsdorfu. „Když jsme se snažili přijet ke slévárně, byly všechny příjezdové cesty obsazené desítkami vozidel přihlížejících lidí tak bezohledným způsobem, že cisterny hasičů zůstaly zablokované v Průjezdní ulici, kde došlo k několikaminutovému zdržení,“ popsal příjezd k nedělnímu požáru velitel varnsdorfských dobrovolných hasičů Jiří Sucharda.

Podle jeho slov bylo štěstím, že hořela opuštěná hala, ve které nikdo nebyl. Nešlo ani o životy, ani o velké škody.

Varnsdorfští hasiči mají podobných zážitků spousty. Téměř vždy, když jedou k zásahu v hustě obydlené oblasti, se potýkají s problémy. Někdy ale mají i nečekané potíže. „Jednou jsme jeli okolo třetí hodiny ráno k zásahu. Z jedné z hospod vyběhl chlap a naše auto zastavil. Jen tak pro zábavu,“ přidal další zážitek Sucharda.

Podobné problémy mají také sanitky záchranné služby. Jsou nejen širší než osobní auta, ale navíc mají posuvné dveře jen z jedné strany.

„Nejčastěji máme potíže na sídlištích, kde je hodně zaparkovaných aut. Je někdy složité dostat se sanitkou přímo před vchod, do kterého jedeme za pacientem, aniž bychom odřeli okolní auta,“ řekl mluvčí záchranné služby Prokop Voleník. Doplnil také, že záchranáři mívají potíže i na víceproudových silnicích. Je proto podle něj potřeba, aby se lidé naučili nechávat záchranářskou uličku a především dávali směrovým světlem vědět, co hodlají udělat.

Právě v pohraničí přitom mohou vzniknout nemalé problémy, protože v Německu platí jiná pravidla. Tím nejzásadnějším rozdílem je právě způsob tvorby záchranářské uličky. Ta se totiž v Německu tvoří na tříproudové silnici jinak než u nás, což by se ale mělo od října sjednotit a uličku budou řidiči dělat mezi levým a prostředním pruhem.

Mezi českými a německými pravidly je ještě jeden rozdíl. U nás mohou auta zpomalit a zajet ke krajnici nebo zastavit. U sousedů musí při průjezdu sanitky, hasičů nebo policie zastavit. A to může dělat někdy potíže.

„Po silnici jel traktor, dojížděla jej záchranka a naproti jelo auto. To stejně jako traktor zastavilo a sanitka nemohla projet.“ popsal další nepříjemnou situaci Jiří Sucharda s tím, že nejdůležitější je na silnici používat zdravý rozum a chladnou hlavu.

Zároveň nabídl jednoduchou pomůcku, podle které se má záchranářská ulička dělat. „Stačí zvednout pravou ruku. Palec symbolizuje levý jízdní pruh, pak je mezera pro záchranáře a až za ní další prsty další jízdní pruhy,“ dodal.