Již jen dva víkendy budou 
v provozu noční okružní autobusy jezdící během víkendových nocí. Od února je 
v rámci úspor děčínská radnice ruší. Spolu s dalšími změnami na jiných linkách by tak radnice chtěla ročně ušetřit přes dva miliony korun.

A právě záměr zrušit noční linky během víkendů, kdy řada lidí vyráží za zábavou, se setkal s největším odporem veřejnosti. Tento týden dokonce vznikla petice za zachování víkendových okružních linek.

„Sám jsem se v Děčíně narodil a žiji tady 27 let. Tím chci říct, že vím o jejich dlouhodobém využívání, mají mezi lidmi vybudovanou jakousi tradici. Já taky noční okružní linky využívám. Jejich zrušení by mohlo ohrozit ve městě bezpečnost, ale také možnost se včas někam dostat i po půlnoci," vysvětluje Radek Kolínský, proč se do petice pustil.

Jeho aktivita má úspěch. Během necelých 24 hodin petici podepsaly více než tři stovky lidí. Ve středu krátce po poledni bylo pod peticí podepsáno 315 lidí. A další stále přibývají.

Většina petentů přitom pochází podle statistik zveřejněných u petice přímo z Děčína, téměř čtyři pětiny. Více než pět procent podpisů pod peticí je od lidí žijících v Jílovém, kam také noční okružní linka zajíždí.

„Jako možné řešení by se jevilo například využití menších autobusových vozů, jež po městě jezdí. Jde nám především o bezpečnou cestu v pozdních hodinách prostřednictvím MHD. Rovněž obyvatelé se díky těmto linkám dostávali v pozdějších hodinách ze svých zaměstnání, ale také například z nejrůznějších akcí města a podobně," navrhuje petice možné řešení a hledání úspor v platbách za autobusovou dopravu.

Problém s internetovými peticemi je ten, že se jimi nemusí žádné úřady zabývat. Neodpovídají petičnímu zákonu. Identitu petentů pod internetovou peticí navíc není možné spolehlivě ověřit, což je jeden ze základních požadavků na běžné petice, pod které se sbírají podpisy běžným způsobem.

Kvůli rušení víkendových nočních linek může být rušno také na čtvrtečním jednání zastupitelstva. O zrušení dvou nočních linek a sloučení některých dalších linek se totiž bude kromě veřejnosti zajímat také opozice.

„Nechápu, proč k tomuto kroku současná radnice přistoupila. Za nás tyto linky bylo možné provozovat a peníze jsou na to i nyní. Nechám si to od vedení radnice vysvětlit, zajímat mne budou počty cestujících," říká bývalý primátor a současný opoziční zastupitel František Pelant.

Právě malou vytížeností nočních linek, které projíždí celý Děčín, argumentovalo vedení Děčína, když oznámilo omezení těchto linek.

Město vysvětluje změny 
v dopravě snahou o úspory, ušetřit by díky omezením platným od února mělo více než dva miliony ročně.

Poslední roky přitom Děčín posílá dopravnímu podniku, jejž ze sta procent vlastní 
a dopravu objednává, každoročně téměř padesát milionů korun.

„Úpravy jsou provedeny pouze na vybraných linkách tak, aby co nejméně ovlivnily požadavky cestujících v rámci města a zároveň přinesly určité úspory v hospodaření dopravního podniku," vysvětlila Marie Blažková, primátorka města.

Další změny se budou týkat linky 2 a 9, které budou během víkendů sloučené do jedné linky číslo 29, večer pak nebudou jezdit autobusy do Podskalí.