Na jeden a půl milionu se za necelé čtyři roky vyšplhal duh pacientů, kteří nezaplatili regulační poplatky v děčínské nemocnici. Ty se musí platit od ledna 2008. Podle mluvčího Krajské zdravotní Jiřího Vondry nezaplatil regulační poplatek asi každý dvacátý pacient.

„Ano, je to tak. I když se jedná pouze o pět procent neuhrazených regulačních poplatků z celkové vybrané sumy, dlužných případů jsou tisíce, podotýkám za celé období jejich výběru – tedy téměř čtyři roky,“ říká.

Krajská zdravotní, která je největším provozovatelem zdravotnických zařízení v republice a v Ústeckém kraji má pět nemocnic – včetně té děčínské – nedávno vyzvala své klienty k uhrazení těchto dluhů. Pokud tak lidé neučiní, bude je nemocnice tvrdě vymáhat, a to ve všech svých nemocnicích, kde se dluh vyšplhal již na 14 milionů korun. Peníze pak nemocnicím chybí jinde.

„Upozorňujeme všechny klienty, pacienty našich nemocnic, kteří neuhradili zákonné regulační poplatky za ambulantní vyšetření, vyšetření na pohotovosti nebo hospitalizaci, že v nejbližší době přistoupíme k vymáhání dlužných částek, a to dostupnými zákonnými prostředky,“ říká Vondra s tím, že doporučuje všem dlužníkům co nejrychleji dlužnou částku uhradit. Tím se vyhnou vymáhání dluhu a s tím spojenými nepříjemnostmi. Firmy při vymáhání často využívají služeb exekutora. A pak se dluh několika stokorun promění v mnohatisícovou částku.
„Z třicetikorunového poplatku, který klient neuhradil v zákonné době osmi dnů, může vzniklá pohledávka vystoupat na několikanásobně větší částku,“ vysvětluje Vondra.

Dluhy na poplatcích
– lidé dluží v děčínské nemocnici přibližně jeden a půl milionu korun
– neuhrazeno zůstalo přibližně pět procent všech poplatků
– děčínská nemocnice eviduje tisíce případů, kdy pacient poplatky nezaplatil

Vyzývá proto pacienty, kteří si nejsou jisti tím, zda své poplatky uhradili, aby se obrátili na příslušnou nemocnici, ve které se léčili.
„Nejprve by měli kontaktovat platební místa v jednotlivých nemocnicích, kde lze případnou pohledávku osobně ověřit a rovnou zaplatit. Případně je možné se obrátit na pokladny v jednotlivých nemocnicích telefonicky nebo emailem,“ doplnil Vondra.

„Nezaplatil jsem schválně. V Ústí. Když jsme večer přijeli na akutní příjem, měli už zavřeno a hnali nás na oddělení. Probuzený doktor byl nevrlý,“ říká pacient, který si nepřál zveřejnit jméno.