Na výlety vlakem do Berlína mohou lidé až do pondělního rána zapomenout. V Německu totiž od čtvrtečního rána stávkují strojvůdci. Stávka se dotýká také příměstské dopravy v Drážďanech. Naopak by měly bez problémů jezdit vlaky z Děčína přes Sebnitz do Rumburka.

EC končí již
 v Drážďanech

Stávka, která začala ve čtvrtek brzy ráno a potrvá až do pondělí, postihla především dálkovou dopravu. Omezení se nejvíce týká vlaků EuroCity a EuroNight mířících přes Děčín do Berlína, Hamburgu, případně dál do západní Evropy.

„Všechny tyto vlaky budou začínat a končit v Drážďanech. Pro cestující s mezinárodními jízdenkami bude zajištěna omezená náhradní autobusová doprava," uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Stávka zasáhne dvanáct denních mezistátních vlaků mezi Děčínem 
a Berlínem. Další omezení se týkají i nočních vlaků.

Do Rumburka 
bez problémů

Do Drážďan totiž vodí mezinárodní dálkové vlaky čeští strojvůdci. Ze stejného důvodu se stávka nedotkne nové linky z Děčína přes Bad Schandau, Sebnitz do Rumburka.
Vlaky také nejezdí na trati mezi Rybništěm, Varnsdorfem a Libercem.

„Naše vlaky nejezdí kvůli stávce, ale protože je na trati dlouhodobě plánovaná výluka," vysvětluje Uwe Miertschischk ze společnosti Vogtlandbahn.

Problémy by naopak mohli mít cestující využívající při cestách do Drážďan oblíbenou přeshraniční jízdenku pro jednu či více osob. Ta je totiž určena pro vlaky nižších kategorií a není možné s ní jezdit vlaky EC. Při cestování na přeshraniční jízdenku tak lidé obvykle jezdí s Českými drahami do Bad Schandau, kde přestupují na drážďanskou S-Bahn. Ale také tu provozují DB, jejíž strojvůdci stávkují. Protestní akce postihla celé německé území 
a omezila provoz dálkových 
a regionálních vlaků. Ve většině německých velkoměst se zcela zastavila také široce rozšířená městská železnice. DB se snaží zajistit alespoň částečný provoz pomocí strojvůdců, kteří nejsou organizováni v odborovém svazu GDL.

„V dálkové dopravě jede asi 30 procent vlaků, hlavně na páteřních tratích z východu na západ a ze severu na jih," řekl mluvčí DB Achim Stauss.

„V regionální dopravě jsou rozdíly, na východě země jezdí asi 15 procent vlaků, na západě asi 40 procent," dodal.

V omezené míře jezdí i nákladní vlaky.

„Snažíme se především zajistit nejdůležitější infrastrukturu, jako jsou dodávky uhlí do elektráren," uvedl Stauss.

Německá nádraží jsou kvůli stávce téměř prázdná, cestující většinou předem zvolili jiný způsob dopravy. Na berlínském hlavním nádraží se ale dnes ráno tvořily fronty 
u informačních stánků. Mezi lidmi, kteří se snažili zjistit možnost dopravy do cíle své cesty, převažovali cizinci.

Cestující pro stávku nemají pochopení. Zatímco v říjnu ještě požadavky strojvůdců na zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby podporovalo 48 procent Němců, nyní už to je pouze 21 procent, ukázal průzkum společnosti Forsa. Podle 78 procent dotázaných je současná stávka neodůvodněná.

Nesouhlas 
s odbory

Podle televize n-tv už i uvnitř GDL roste nesouhlas s postupem odborů. Někteří strojvůdci jsou přesvědčeni, že vedení svazu zachází příliš daleko ve snaze získat významnější pozici v rámci DB.

Kriticky se ke stávce staví
i němečtí politici. Kancléřka Angela Merkelová ve středu vyzvala GDL k uměřenosti při protestních akcích. Sociálnědemokratický vicekancléř Sigmar Gabriel v rozhovoru pro německý deník Bild uvedl, že odbory zneužívají právo na stávku a že jim nejde o pracovní podmínky, ale o moc.