Celkem 85 metrů dlouhou, 12 metrů širokou a stejně tak 
i vysokou loď využívá k výuce studentů Střední škola lodní dopravy a technických řemesel.

Několik let čekání

Do dvou výběrových řízení se nikdo nepřihlásil, ve třetím byly dvě firmy, s vítězem se podepsala smlouva, práce ještě nezačaly," řekla ředitelka Jana Férová.

O tom, že by se měla loď opravovat, jsme psali již v roce 2013.

Zřizovatelem školy je Ústecký kraj, který také loď vyrobenou před třiceti lety v Polsku koupil z konkurzní správy v roce 2004 za 8,4 milionu korun.

„Oba uchazeči splnili podmínky, zvítězil ten s nižší cenou, což byla První chráněná dílna. Nicméně devadesát procent zakázky má být zajištěno jediným subdodavatelem, a to Loděnicí Vltava," řekla mluvčí kraje Lucie Dosedělová s tím, že oprava lodi vyjde na více než pět milionů korun.

První kontrolní termín provedených prací je 12. dubna, nejzazší termín dokončení je 12. září.

„Úskalí bylo v tom, že projektová dokumentace je tři roky stará, bylo potřeba si některé věci ujasnit. Věřím, že dílo dokončíme dle požadavků školy a v termínu," řekl manažer společnosti Jan Kubeš.

OBŘÍ loď, kterou k výuce využívá děčínská Střední škola lodní dopravy a technických řemesel, čeká rekonstrukce za 12 milionů korun.Podobné lodi jsou pouze dvě v Evropě, ta druhá kotví v Nizozemsku. Pořizovací hodnota nové lodi stejného typu je v přepočtu 100 milionů korun.

„V době nákupu plně odpovídaly tyto plovoucí dílny potřebám školy i platným předpisům. Legislativa se ale změnila. Protože loď již není určena pro zaměstnance, ale pro výuku žáků, nevyhovuje současným přísným podmínkám, a nemá proto schválen plný provoz Českým lodním a průmyslovým registrem (ČLPR) a Krajskou hygienickou stanicí v Ústí nad Labem (KHS)," popsala mluvčí kraje.

Rozsáhlá zakázka

Schválení je podmíněno například výměnou elektroinstalace a osvětlení, protipožární úpravou podlah, vybavením plavidla protipožární signalizací včetně požární ústředny, ozvučením plavidla, instalací drenážního systému, překrytím stěn sádrokartonem apod. Přesně to je také podle Dosedělové předmětem zakázky.

Přestože se ve škole vzdělávají vedle lodníků i budoucí obráběči kovů, strojní mechanici a další odborníci, na opravách pracovat nemohou.

„Pomáhat by mohli asi 
v druhé etapě, kdy bychom chtěli na lodi udělat multimediální učebnu a modernizovat vnitřek," uvedla ředitelka školy.

Loď, která sloužila v minulosti k opravám jiných lodí, je také nutné vytáhnout na břeh, aby se odborníci podívali na stěny a spodek obřího plavidla natřeli.
Vliv na výuku by práce neměly mít.

„Potřebujeme pouze harmonogram prací, abychom si vzájemně na lodi nepřekáželi," poznamenala ředitelka.

Podle ní je škoda, že firma nevyužila jarní či velikonoční prázdniny, kdy učňové na lodi nebyli.