Loď, která uveze tolik zboží, kolik by se ho vešlo na 450 nákladních aut s desetitunovou nosností. Právě tak obrovské plavidlo staví loďaři  v Děčíně-Křešicích. Jde o první ze dvou novostaveb, které si objednal nizozemský zákazník. Bude to největší nákladní plavidlo, jaké kdy bylo postaveno v České republice.

„Tenhle primát si loď vydobyla hlavně  tím, že uveze náklad  čtyři a půl tisíce tun. Délka devadesát metrů není zase až tak ničím výjimečným. Ale další rozměry už ano. Vysoké bude zhruba deset a půl a široké ještě o čtyři metry víc,“ vyjmenoval hlavní parametry obří stavby výkonný ředitel Českých loděnic Ivan Troutnar.

O tom, že práce na stavbě úspěšně pokračují , svědčí i mizející  štosy plechů před halou. Viditelně se zmenšily. Montážní hala se naopak zaplňuje stále více dokončovanými  částmi obří lodě.  Pod střechou není možné stavět  takzvané kasko vcelku, zvlášť je příď i záď.

„Obojí budeme kompletovat až pod širým nebem. Tady nás limitují rozměry haly, hlavně výška vrat. Konstrukci do potřebné výšky budeme také dodělávat venku,“ dodal Ivan Troutnar.

Samotné vytažení plavidla z haly se neobejde bez pomoci speciální techniky. Loděnice si na tento transport musí půjčit vojenský vyprošťovací tank. Ještě než se v Křešicích objeví, musí  loďaři pod plavidlo dostat několik vozíků. Právě na nich  bude s pomocí tanku konstrukce vytažena ven.

„Spousta práce čeká naše zaměstnance i další lidi, které jsme si na stavbu najali z jiných firem, nejen na takzvané přesuvně, ale později i po spuštění tělesa na vodu. Zdejší jeřáb má totiž nosnost jenom devět set tun a celá zkompletovaná novostavba bude vážit ještě o tři sta tun více,“ vysvětlil ředitel křešické loděnice Rudolf Balher.

Dodal, že novostavba je prioritou číslo jedna, ale v Křešicích se zaměřují i na opravy plavidel a v budoucnu by to kromě ještě jedné nákladní lodi a dalších zakázek měla být i stavba osobních lodí.

„Je to zatím ve stadiu jednání, žádné smlouvy ještě uzavřené nemáme. Mělo by jít o výletní plavidla zhruba čtyřicet metrů dlouhá s kapacitou okolo čtyřicet míst. Zákazník, se kterým jsme začali možnosti těchto osobních novostaveb projednávat, má představu o jakémsi univerzálnějším využití. Třeba to mohou být plovoucí výletní restaurace, galerie a nebo přednáškové sály,“ uvedl ředitel Ivan Troutnar.

Prvořadá pozornost bude ale v několika nejbližších měsících soustředěna na dostavbu obří lodě. Na cestu k nizozemskému zákazníkovi by se měla vydat  koncem srpna. Kvůli transportu plavidla, které po dokončení může svojí velikostí připomínat plovoucí třípatrový panelák s několika desítkami bytů, už začalo vedení společnosti České loděnice vyjednávat s německými úřady o udělení potřebných výjimek pro plavbu po Labi.

„Největším úskalím bude samozřejmě zdárné podplutí pod památkově chráněnými mosty v Drážďanech. Tam bude tolerance mezi konstrukcí a výškou plavidla opravdu minimální,“ dodal Rudolf Balher.