Letošní horké a suché jaro sice způsobilo těžké chvilky zemědělcům, jinde z vysokých teplot naopak měli radost. Ruce si mohou mnout třeba sládci, o jejichž pivo byl nebývalý zájem.

Květen byl oproti dlouhodobému průměru téměř o pět stupňů Celsia teplejší, sezona tak odstartovala brzkým otevřením zahrádek před hostinci. Květnový výstav piva oproti stejnému období loňského roku stoupl o devět procent. Dobrý začátek podle pivovarníků přesto nemusí znamenat skvělou sezonu.

Ještě není vyhráno

„Z jednoho vydařeného měsíce nelze dělat dlouhodobé předpovědi,“ řekla Deníku mluvčí Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. „Kromě teplého počasí bude hrát roli i cestovní ruch,“ vysvětlila. 

Spotřeba piva - InfografikaNejvíce vzrostl zájem o pivo v plechovkách. Ve srovnání s loňským květnem jejich spotřeba vzrostla o 35 procent. Zájem o plech je přitom setrvalý, v předchozím květnu pivovarníci registrovali nárůst dokonce 50 procent.

Češi na plechovkách oceňují především jejich praktičnost. „Prim hraje skladnost, snadná přenositelnost, rychlé vychlazení na správnou teplotu a pohodlné otvírání,“ uvedl šéf svazu František Šámal. Na rozdíl od skleněných lahví pijáci plechovky ani nemusejí vracet kvůli zálohování.

Investice do plechu

Výrobci jdou novému trendu vstříc. Investují do stáčíren na plechovková piva, v nichž se již vyrábí více piva než v PET lahvích. Podíl plechu na celkové spotřebě je ovšem v Česku stále mnohem nižší než v dalších evropských zemích. Pivovarníci proto očekávají jeho další růst.

Spotřeba sudového piva vzrostla o šest procent, piva z cisteren o pět. Výčepního piva se spotřebovalo o dvě procenta více, u ležáků činil růst oproti loňskému květnu dokonce 15 procent. „Pivovary jsou na hlavní sezonu připraveny. Řada z nich zpestřuje nabídky pivních speciálů, ochucených piv či nealko piva,“ dodala Ferencová.