Ty totiž nejsou připravené na moderní, nízkopodlažní vlaky.

Je tu problém

K nádraží v Markvarticích, které je pro lidi z Horních Habartic nejblíže, se blíží pestře pomalovaný motorák Siemens Desiro. Ty začaly na tuto trať nasazovat České dráhy před několika měsíci. Když vlak zastaví, snaží se Vlasta Šranková nastoupit. Jde to ale ztěžka, vlak je totiž téměř půl metru vysoko, navíc vzhledem ke své konstrukci uzpůsobené moderním nástupištím zastavuje poměrně daleko od nástupového náspu.

„Já jsem na tom ještě docela dobře. Ale starší lidé, nebo ti, co chodí třeba o berlích, do vlaku nevylezou, natož z vlaku. Je to daleko a vysoko od nástupiště. Nikomu asi nevadí, že vlaky jezdí prázdné,
a ani nehledají důvody, proč to tak je," říká důchodkyně Horních Habartic. Obrátila se proto na habartický obecní úřad, aby s problematickými vlaky pomohl.

Poslali dopis

Tamní místostarosta proto napsal dopis Českým drahám, které trať mezi Děčínem a Českou Kamenicí provozují. Obec chce problém nějak vyřešit.

„Jelikož se v Markvarticích nastupuje a vystupuje mezi koleje – není zde totiž nástupiště – je to pro starší lidi nepřekonatelný problém. Dřívější žlutozelená souprava byla podle cestujících seniorů bez problému," napsal v dopise místostarosta Karel Mašek.

Dráhy se ale brání, že moderní vlaky musí nasazovat 
a že za stav nástupišť odpovědnost nemají.

„Moderní vozidla nasazujeme na spoje v souladu s dlouhodobou smlouvou s krajem, který si u nás regionální dopravu objednává a přeje si, aby regionální vozidla splňovala parametry nízkopodlažnosti," vysvětluje mluvčí Českých drah Radek Joklík, proč není možné nasadit na tuto trať jiné motoráky.

Zkušenost s tím, jak je nastupování problematické, mái redaktor Děčínského deníku z nádraží v Rybništi, kde se kříží několik tratí a míjí dva dopravci. Oba dva ale využívají pro své tratě vlaky Siemensy Desiro, které mají podlahu více než půl metru od kolejí.

Při rychlém přebíhání mezi vlakem od Kolína na vlak na Varnsdorf se tak v nepříjemnostech ocitla mladá žena s kočárkem. Té musel pomoci do vysokého vlaku jiný spolucestující. Pokud by tam nebyl, nastupovalo by se jí samotné velmi těžko.

Vyřešení problému navíc  komplikuje složitá majetková situace okolo železnice. Ta je totiž majetkově rozdělena mezi České dráhy a Správu železniční dopravní cesty.

„Samozřejmě vnímáme, že aby cestující mohli plně využívat výhod nízkopodlažních vozidel ve všech stanicích, bylo by třeba upravit také nástupiště. Ta však nejsou v našem majetku," dodává Joklík.

Vyjádření Správy železniční dopravní cesty, která je majitelem markvartického nástupiště, se nepodařilo získat.