Bezpečněji a plynuleji by již brzy měly začít jezdit vlaky přes dolní nádraží v Mikulášovicích. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž plánuje do této stanice investovat více než 120 milionů korun.

Železniční uzel je součástí důležité spojnice s Německem a s Děčínem. Pro lidi žijící v západní části Šluknovského výběžku je totiž rychlejší cesta vlakem právě přes saské sousedy.

„Náplní rekonstrukce stanice Mikulášovice dolní nádraží je modernizace staničního zabezpečovacího zařízení s cílem zkrácení staničních provozních intervalů,“ uvedla Kateřina Šubová ze SŽDC.

Pro železničáře bude oprava znamenat přesun do 21. století. Nyní totiž musí nastavovat a zamykat výhybky ručně, po rekonstrukci to budou moci dělat z pohodlí nádražní kanceláře. Nové by také mělo být nástupiště před nádražní budovou a perony v kolejišti.

Oproti jiným plánovaným investicím je SŽDC v tomto případě poměrně daleko. Již vyhlásila soutěž na zhotovitele, a pokud vše půjde hladce, práce by mohla vítězná firma zahájit na počátku příštího roku. Hotovo by pak mělo být do konce roku 2019.

Mikulášovice dolní nádraží na historickém pohledu.

Během stavby železničáři počítají také s poměrně dlouhou výlukou. Čtyři měsíce by místo vlaků měla jezdit náhradní autobusová doprava.

Součástí zakázky je také vybudování chráněného železničního přejezdu nedaleko zastávky Vilémov u Šluknova. „Je tam poměrně velký provoz. Po této silnici totiž jezdí hodně lidí do práce do Vilémova do Stapu nebo do Dolní Poustevny,“ řekla starostka Mikulášovic Miluše Trojanová.

Tím by ale investice SŽDC neměly na Šluknovsku skončit. Státní podnik totiž počítá i s dalšími opravami za desítky milionů korun. Ty zamíří především do nádražních budov, které jsou ve velmi špatném stavu.

Jedním z takto opravených nádraží by mělo být i to v Mikulášovicích. „Jsme moc rádi, protože si kompletní opravu zaslouží. Přestupují tu lidi na Šluknov, je to pro nás hlavní nádraží,“ dodala Trojanová s tím, že se podaří časem opravit i nádraží střed, přes které vede trať do národního parku.

Lepších podmínek by se cestující měli dočkat také v Krásné Lípě nebo ve Varnsdorfu, kde je nádraží jen několik stovek metrů od státní hranice. „Oprava budovy bude zahájena až v roce 2020 za zhruba 35 milionů korun,“ uvedl již dříve Marek Illiaš ze SŽDC.

Krásnolipské nádraží, jehož oprava by měla vyjít na 25 milionů, chce firma opravit příští rok. Stejně jako nádraží v Rumburku. Tam plánuje investovat 21 milionů. Za ty chce kromě jiného nechat budovu zateplit, opravit kanalizaci a střechu. Již letos se SŽDC ve Varnsdorfu pustila do podobných prací jako v Mikulášovicích, tedy do výměny zabezpečovacího zařízení.

Nádražní budovy u hranic ale mají kromě neutěšeného stavu ještě jeden společný problém. V době jejich stavby se v nich počítalo s místem pro železničáře z obou zemí. Stejně tak v něm měli zázemí celníci a pasová služba z české i saské strany. Pro současné potřeby jsou ale budovy příliš velké.