Jak informoval náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek, kraj se se společností nedohodl na dalším navýšení mezd pro řidiče. Kolaps dopravy by se mohl týkat až 60 autobusů na různých linkách.  

SMLOUVU CHTĚJÍ PORUŠIT

„Společnost nám oznámila, že do konce května hodlá ukončit tři ze šesti oblastí, pokud jim nepřidáme peníze za výkony. My ale přispíváme dopravcům pravidelně každým rokem. Přidali jsme i částku 5,7 milionu korun na platy řidičů, na které jsme se dohodli s ministerstvy,“ uvedl Komínek.

Společnost se přitom zavázala, že bude dopravu provozovat podle smlouvy až do 30. června 2019. „Smlouvu chce nyní porušit a přestat pro nás jezdit. Řešíme, co by se stalo, kdyby k něčemu podobnému došlo. Budeme jednat s dašími dopravními podniky měst, zda by při výpadku tohoto dopravce dokázaly nahradit nejvytíženější spoje,“ řekl Komínek.

Společnost BusLine navrhuje dvě varianty, a to buď změnu stávající smlouvy, anebo uzavření zcela nových smluv.

„Po právní analýze musí Ústecký kraj oba navržené kroky stejně jako v roce 2017 odmítnout, protože jsou podle nás nezákonné. Zadávací legislativa tento typ změn smluv či zadání nových neumožňuje. Trváme stále na tom, že BusLine si má splnit povinnosti,“ připomněl Komínek, podle kterého Ústecký kraj už provedl valorizaci pro rok 2018, která zohledňuje právě růst cen mezd v ČR. Za roky 2016 až 2018 jde podle jeho slov o částku větší než 20 milionů korun. 

NA KRAJI JSOU NEUVĚŘITELNÍ

Ředitel společnosti BusLine Radek Chobot neskrýval překvapení, že kraj svolal k tématu tiskovou konferenci pro novináře, aniž by nejdříve reagoval na jeho dopis.

„Musím říci, že na Ústeckém kraji jsou neuvěřitelní. Očekával bych, že první odpověď dostaneme my. Před dvěma měsíci jsme na kraji jednali s tím, že opět došlo k navýšení mzdových prostředků pro řidiče a že zároveň kraj nedělá potřebné kroky pro to, aby se ekonomická situace zlepšila. Na všech jednáních jsme avizovali, že podepsané smlouvy chceme dodržet, a kraj přislíbil, že jsou ochotni najít kvůli nedostatku peněz a řidičů řešení,“ zmínil Chobot a dodal, že na základě toho došlo k jednání u advokátní kanceláře, aby se našlo vhodné řešení.

„Tam se ale vše o 180 stupňů otočilo a kraj zaujal stanovisko, že žádné řešení není a že musíme vydržet,“ podotkl Chobot.

BusLine podle jeho slov navrhla další možnosti v otázce stávajících smluv. „Podle kraje nejsou právně stoprocentně bezpečné, ale to je jen množství výmluv,“ doplnil Chobot s tím, že 60 autobusů skutečně může z provozu vypadnout. 

„Je to reálné riziko, které je na denním pořádku. My musíme ve výplatním termínu všem řidičům zaplatit mzdu. Ostatní kraje nám přispívají přiměřeně tak, jak mají, Ústecký kraj ale příspěvky nehradí, takže se může stát to, že se řidiči seberou a odejdou, protože nedostanou mzdu, jakou očekávají,“ řekl Chobot.

„Když se v tomhle státě zdraží pekaři práce, tak se zdraží housky. Tady došlo k enormnímu zdražení, kdy kumulativně vzrostly mzdové nároky na řidiče až o 50 %. Ústecký kraj dělá vše pro to, aby nás na základě smlouvy dral z kůže. Dává nám nesmyslné výkony, nedělá nic pro to, aby ekonomika aspoň trochu fungovala, a pak řekne, že navržené kroky nejsou zákonné. My se domníváme, že jsou. Kdyby byla vůle, dá se najít a řešit, říkáme to už dva roky. Nevím už, co s tím mám dělat,“ poznamenal Radek Chobot. 
 
Více v pátečním vydání vašeho regionálního Deníku.