Jako v obklíčení vypadá poslední týdny Děčín. Ani z jednoho směru do něj není možné přijet po silnici bez toho, aniž by řidiči nenarazili kvůli opravám na dlouhé kolony. Například od Ústí nad Labem si počkají na všech třech nejdůležitějších spojnicích.

Pevné nervy a notnou dávku trpělivosti potřebují především ti, kteří po frekventované silnici I/62 jezdí pravidelně. „Normálně jezdím z Varnsdorfu do Ústí nad Labem hodinu dvacet minut, nyní mi to trvalo přibližně dvě hodiny,“ popisuje své zkušenosti s cestou podél Labe Tomáš Secký z Varnsdorfu. Byl jedním z tisíců řidičů, kteří si museli vystát kolonu na jednom ze semaforů.

Ředitelství silnic a dálnic se totiž pustilo do plánované opravy silnice I/62 mezi Děčínem a Ústím nad Labem. První zdržení čeká na řidiče v Povrlech na Ústecku, kde je část asfaltu vyfrézovaná a silničáři budou pokládat nový povrch. Mnohem déle se ale zdrží v ústeckých Neštěmicích, kde se musí v jediném volném jízdním pruhu vystřídat auta ze třech směrů, oproti obvyklým dvěma. Kolona zde v úterý odpoledne výrazně přesáhla půl kilometru. Cesta mezi Děčínem a Ústím obvykle trvá okolo 25 minut, redaktorovi Deníku v úterý v začínající špičce trvala kvůli dopravním omezením o patnáct minut déle. V Povrlech i v Krásném Březně na silnici krátce před 15. hodinou přitom nepracoval jediný dělník. Naštvaní řidiči tak jen projížděli okolo opuštěné stavby.

Mapa dopravních omezení na Děčínsku a Ústecku.Zdroj: Deník

Při podobných problémech řidiči často volí jako variantní cestu silnici přes Strážky, Libouchec a Jílové. Ale tentokrát jim změna trasy příliš nepomůže. Také tady silničáři pracují a kvůli zneprůjezdnění jednoho pruhu se zde tvoří dlouhé kolony. „Mimo špičku to není nejhorší. Ale ve špičce musím nejméně třikrát popojet, než se dostanu k semaforu,“ popisuje své zkušenosti Monika Taslarová z Tisé.

Kromě silnic první třídy ve správě Ředitelství silnic a dálnic je omezení také na komunikaci II/261 na pravém břehu Labe, kterou spravuje Ústecký kraj. Jeho odbor dopravy vydává povolení i pro opravy silnic prvních tříd. Jak je možné, že se nyní opravují všechny zmíněné dopravní tahy najednou? Podle vedoucího krajského odboru dopravy Jindřicha Fraňka za to může systém financování oprav.

„Snažíme se, aby nedošlo k časovému konfliktu oprav dvou silnic ve stejném směru, případně aby nešly proti sobě. Některé rekonstrukce se ale řeší a plánují několik let dopředu, navíc jsou závislé na uvolnění financí,“ vysvětlil Franěk.

Velkou část oprav totiž kraj, obce nebo Ředitelství silnic a dálnic financují z evropských nebo národních dotací. V jejich podmínkách je pak pevně stanoveno, do kdy musí jejich příjemce konkrétní stavbu, na jejíž rekonstrukci žádal peníze, dokončit. Podobná situace nastává i tehdy, kdy stát posílá souhrnný balík peněz jednotlivým správcům silnic, kteří si je rozdělí na jednotlivé rekonstrukce podle své potřeby. Peníze jim totiž zpravidla dorazí až po letních prázdninách s tím, že je potřeba je utratit ve stejném kalendářním roce.

Na to doplácí v České Kamenici, přes kterou nyní po dobu rekonstrukce silnice II/262 mezi Děčínem a Českou Lípou vede objízdná trasa. Jenže ve stejnou dobu opravují silničáři s rekonstrukcí silnice I/13 na Liberec. Městem se tak vine ve špičce mnohdy až kilometrová kolona, ve které se potkávají auta mířící na Liberec i na Českou Lípu. Na dotaz Deníku, proč došlo k souběhu oprav, ŘSD neodpovědělo.