Ubude rychlíků z Chomutova přes Žatec do Lužné u Rakovníka, naopak více spojů pojede do Litoměřic a kraj zaplatí prodloužení rychlíku z Kolína přes Českou Lípu do Rumburku až do Šluknova. Stejně jako loni se cestující mohou vypravit do Drážďan na vánoční trhy přímým víkendovým spojem z Ústí nad Labem. Novinky v jízdním řádu dnes představili v krajském městě zástupci Českých drah (ČD) a Ústeckého kraje.

Ministerstvo dopravy zrušilo objednávku rychlíků na trati Jirkov-Chomutov-Žatec-Lužná u Rakovníka. Ústecký kraj poté doobjednal jeden pár vlaků v celé trase a další osobní spoje na Žatecku. "I tak to bude znamenat poměrné výrazné zhoršení nabídky dopravy na Žatecku," řekl novinářům vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.

Celkově jsou změny v regionu minimální. Kraj objednal u ČD vlaky o výkonu 7,044 milionu kilometru, což ve srovnání s nynějším jízdním řádem znamená snížení o půl procenta. Nový jízdní řád začne platit 11. prosince.

Ministerstvo dopravy chtělo také původně zrušit rychlíkové spojení mezi Kolínem, Českou Lípou a Rumburkem, nakonec ale tyto vlaky stát objednal. Ústecký kraj doplatí prodloužení jednoho páru rychlíku denně do Šluknova a jeden pár pojede do stejného města také o víkendech.

Více vlaků pojede v ranní špičce do krajského města. "Ráno je dojížďka do Ústí nad Labem velmi silná, proto pojedou nově vlaky z Litoměřic do Ústí od 05:00 do 08:00 ve třicetiminutovém intervalu," uvedl Jeřábek. Přípoj do Litoměřic nově budou mít všichni cestující, kteří vystoupí v Lovosicích.

Změny jsou také na trati Most-Moldava v Krušných horách, kam se dostanou o víkendech vlakem lyžaři. Stejně jako loni pojede o víkendech vánoční spoj z Ústí nad Labem do Drážďan, kam jezdí Češi na adventní trhy. "Na vlak si lze koupit výhodnou zpáteční jízdenku za 400 korun, na niž může jet pět cestujících," řekl ředitel krajské osobní dopravy ČD Daniel Jareš. Loni jel vánoční vlak do Drážďan poprvé a byl podle Jareše vytížen.

Cestující v Ústeckém kraji se dočkají také několika nových vlakových souprav. Nízkopodlažní jednotky nasadí provozovatel na trase mezi Děčínem a Kadaní, nové soupravy pojedou i na dalších tratích. "Do roku 2015 neuvidíte v kraji starý vlak," zdůraznil Jareš.

K modernizaci by měl přispět i záměr ministerstva dopravy vyhlásit v prosinci 2014 výběrové řízení na provozovatele rychlíků na trase Praha-Děčín a Praha-Ústí nad Labem-Cheb.

Lidé na severu Čech si budou zatím muset počkat na integrovaný dopravní systém. Kraj sice stále počítá s tím, že by v budoucnu lidé mohli využít jednu čipovou kartu na vlaky a autobusy ve všech koutech regionu, ale dopravci na to nejsou podle Jeřábka zatím připraveni.

Ústecký kraj objedná také vlaky o výkonu asi 107.000 kilometrů u Vogltlandbahn. "Dnešní kompenzace dopravcům by byla zhruba 712 milionů korun, ve skutečnosti se ale dle smlouvy zvýší o letošní hodnotu inflace, která bude známa až kolem 10. ledna 2012," řekla ČTK mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková. "Stále předpokládáme, že stát dostojí svým závazkům a poskytne přislíbenou dotaci 217 milionů korun, která by se také měla meziročně zvýšit o inflaci," doplnila.