Na opravy silnic druhé a třetí třídy dostane Ústecký kraj od státu 337,5 milionů korun. Vyspraví za ně hlavně povrch těch silnic, které jsou už delší dobu v katastrofálním stavu.

Peníze ze státního rozpočtu na opravy silnic letos dostanou všechny kraje. Stát je rozdělí podle délky silnic II. a III. třídy. Loni v září o tom rozhodl bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, protože kraje si už dlouho stěžovaly, že na jejich údržbu nedostávají dost peněz.
„Myslím, že je to zajímavá částka. Když se k ní připočítají i naše a evropské peníze, které se snažíme získat, tak to našim silnicím výrazně pomůže," věří hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Podle studie, kterou kraj provedl už dříve, by kompletní opravy silnic druhé a třetí třídy vyšly na osm miliard korun. Nejhůře jsou na tom silnice na Litoměřicku a Lounsku.

„Dlouhodobě sledujeme všechny silnice, které potřebují opravit. Máme je seřazené podle naléhavosti oprav. Vždy, když seženeme nějaké peníze, postupujeme podle tohoto pořadí," vysvětlil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

K rekonstrukcím za státní peníze by mělo dojít už letos. Nový povrch by mohly získat třeba silnice v Rumburku, 
u Nepomyšle a Peruce na Lounsku, úsek z Veselí do Újezdu na Litoměřicku nebo z Lipové do Povrlů na Ústecku. K větším opravám bude patřit rekonstrukce úseku z Brtníků do Staré Hraběcí za 15,5 milionů korun a silnice mezi Šluknovem a Rožany za 11 milionů.

„Uděláme všechno proto, abychom všechny peníze vyčerpali," doplnil Komínek.

Opravy za několik milionů korun potřebují i některé mosty či můstky, které jsou ve špatném stavu. „Když se opraví povrch silnice, každý to hned vidí. Když se ale investuje pět milionů do opravy malého mostu, na první pohled to není vidět. Ale musí to být, aby byl most bezpečný," vysvětlil hejtman Bubeníček.

Ústecký kraj byl podle něj snad první, kdo dal popud 
k jednání o podpoře ze strany státu.

„Před rokem jsme diskutovali s panem ministrem Babišem o potřebě peněz na silnice druhé a třetí třídy. Řekl nám, že stát na ně nic nepřispívá, pouze je převedl na kraje při jejich vzniku. Možná jsme tak jako první iniciovali jednání, která pak pokračovala na radě Asociace krajů," řekl Bubeníček.

V České republice je necelých 50 tisíc kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Ústecký kraj má ve svém majetku 896 kilometrů silnic II. třídy 
a 2 762 kilometrů silnic III. třídy.