Via ferrata na Pastýřské stěně má v současné době hned několik cest. Všichni horolezci ale musí zahájit svůj výstup na jednom místě. To by se mohlo změnit.

„Město plánuje vybudování druhého nástupu. Nejprve je ale potřeba získat všechna nutná povolení od Správy železniční dopravní cesty," uvedla mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá. V jakém horizontu by se to mohlo povést, zatím není jasné.

Správa železniční dopravní cesty se musí k záměru města vyjádřit kvůli železniční trati na Německo, která vede nitrem Pastýřské stěny. A to přesto, že je zřejmé, že horolezci, ani budování dalších cest a nástupních míst, nijak do provozu železnice nezasáhne. Zákon totiž jasně definuje ochranné pásmo okolo železničních tratí.

O druhém nástupním místu magistrát uvažuje právě kvůli neustále vzrůstajícímu zájmu o horolezení v centru Děčína. Přestože je obzvláště během letních dnů u nástupního místa na Labském nábřeží doslova nacpáno k prasknutí, zatím se zde nevyskytly žádné konflikty. Město proto zatím nepočítá s tím, že by na nastupování horolezců na via ferratu někdo dohlížel.

Mnohem větší problémy ale dělají neukáznění horolezci přímo na stěně. Nedbají totiž provozního řádu. Například lezou na stěnu i tehdy, kdy je po dešti ještě mokrá. To může být obzvláště nebezpečné.

„Pokud je pískovec mokrý, tak je výrazně méně pevný 
a může se třeba stát, že horolezec ušlápne nášlap. Nemyslím si ale, že by zákaz lezení na skály měl být přesně dán počtem hodin. Vždy záleží na síle deště a na povětrnostních podmínkách. Horolezci by měli především používat vlastní rozum," říká zkušený děčínský horolezec Ondřej Smíšek. V minulosti poškodil zajištěnou cestu vandal, město proto přímo na stěnu namířilo kameru.

Přes řadu názorů, že je ferrata nebezpečná, se během roku provozu potvrdila slova odborníků, že zajištěná cesta je při dodržení pravidel bezpečná. Jediný vážnější úraz se na děčínské ferratě stal tehdy, když se jeden z lezců přepínal z jedné cesty na druhou. A ve chvíli, kdy se odjistil, mu podklouzly nohy a on spadl. Změna cesty během výstupu je přitom zakázaná.

O děčínskou zajištěnou cestu, která jako jediná v České republice vede ve středu poměrně velkého města, je značný zájem. Jen během loňské, neúplné sezóny vyšplhalo na téměř sto metrů vysokou skálu tyčící se nad Labem přibližně deset tisíc návštěvníků. V letošním roce se čeká ještě mnohem větší nápor. Vše ale záleží na počasí.

„Samozřejmě záleží na počasí. Ale pokud je pěkně, tak se může i stát, že musí lezci bez vlastního vybavení počkat, než se nám to půjčené vrátí. Denně tu je deset, ale 
i několik desítek lidí," přiblížila loni uprostřed turistické sezony zájem o ferratu Kateřina Smíšková z cyklopůjčovny sídlící poblíž.

Zajištěné cesty mají přibližně stopadesátiletou tradici v Evropě, a to především 
v Dolomitech a Alpách. První byla upravena v roce 1843 na vrcholu Hoher Dachstein 
v Rakousku. Pro jejich použití potřebují turisté horolezecký úvazek a další pomůcky.