Některým z nich to ale nevadí. Například sympatická Sylvia Richter je manažerkou hotelu v německém Radebeulu. Zaměstnává tady dva Čechy, recepční Petru a kuchaře Jirku. Do malebného městečka nedaleko Drážďan trvá cesta z Ústí po dálnici D8 přibližně 50 minut. Oba Češi, kteří pocházejí z Ústeckého kraje, trasu často využívají. Za výlet či pendlování do práce k našemu největšímu sousedovi si ovšem oni i další čeští řidiči zřejmě brzy připlatí.

Německá vláda schválila návrh na zavedení mýtného pro osobní auta. Pokud záměr posvětí parlament, dálniční známku si řidiči přilepí na čelní sklo možná už od příštího roku.

„Alespoň jednou do měsíce jezdím domů za rodinou do Bíliny. Volím logicky cestu po dálnici, je to rychlejší a pohodlnější. Komfort po dálnici si chci zachovat, takže si známku samozřejmě pořídím," říká recepční Petra Šubrtová.

Stejně mluví i kuchař Jiří Zázvorka z Teplic.

„Je lepší tady bydlet než neustále pendlovat mezi Českem a Německem. Mít dálniční známku mi dnes přijde naprosto normální. Často po německých dálnicích cestuji, tak se mi její koupě určitě vyplatí víc, než kdybych měl využívat objízdné trasy přes malé vesničky," připomíná.

Sama Sylvia se úbytku českých hostů neobává. Češi prý budou jezdit i nadále.

Od začátku února nastupuje do nové práce poblíž Drážďan také zdravotní sestřička Eva z Neštěmic. Bydlet v Německu nebude.

„I přes nutnost denního dojíždění 70 kilometrů se mi to díky dobrému finančnímu ohodnocení vyplatí. Nový zaměstnavatel mi uhradí veškeré náklady na výuku jazyka," říká Eva. „Nákup dálniční známky zamrzí, ale pořád bude ve snesitelné výši. V porovnání s výší poplatku za českou nekvalitní dálniční síť se mi německé mýtné možná zdá až směšné," dodává.

Náměstek ústeckého hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek situaci nevidí dramaticky. Podle něj záleží hlavně na ceně kuponu.

„Pokud bude v rozumné výši odpovídající mýtnému v okolních státech, tak si myslím, že to dopad nebude mít žádný. Spíš se naskýtá otázka, zda neudělat jakousi evropskou dálniční známku," navrhuje Komínek.

„Lidé, kteří ze severních Čech jezdí za nákupy do Drážďan, bohužel přestanou jezdit po dálnici a začnou využívat staré známé trasy, když ještě dálnice nebyla. Známka navíc nebude nejlevnější. Pendlerům, kteří jezdí denně do práce, se asi vyplatí. Záleží, jak daleko bydlí od dálnice," říká dopravní expert Jan Pechout. Desetidenní kupón by měl v Německu stát od 70 do 680 korun. Roční 3 500 korun.