Další lidský život vyhasl v úterý vpodvečer pod koly nákladní automobilu v Jílové Modré. Letos je to už páté úmrtí na silnicích Děčínska. Oproti minulým rokům se ale jedná o výrazný pokles. „Tragických nehod v letošním roce ubylo, ale je před námi ještě prosinec,“ připomněl děčínský policejní mluvčí Vojtěch Haňka. V policejních statistikách se tato nehoda zapsala jako první, při které zemřel chodec. V loňském roce vyhaslo na silnicích Děčínska třináct životů, z toho se třikrát jednalo o chodce. V roce 2008 zemřeli čtyři chodci z celkových devatenácti obětí.

V drtivé většině případů je vina právě na straně chodce. „Chodci by si měli uvědomit, že za šera či tmy nejsou vidět. Řidič je dokáže zaregistrovat na patnáct až dvacet metrů. Čím má chodec tmavší oblečení, tím hůř je vidět. Reflexní prvky by proto měly být samozřejmostí,“ uvedl Jan Pechout z Besipu. Dodal, že auto, které jede průměrnou rychlostí padesát kilometrů v hodině, ujede během jediné vteřiny patnáct metrů. „Připočítat je třeba ještě brzdnou dráhu, která se liší dle váhy vozidla, osobní automobil po zaregistrování chodce dokáže zastavit až tak po pětadvaceti metrech,“ varoval Pechout. Pokud chodec použije reflexní prvky, je vidět až na dvě stě metrů. Řidič má tedy mnohem více času reagovat, automobil stihne bezpečně a včas zastavit.

Další z mýtů, který mezi chodci přetrvává, je takzvaná absolutní přednost chodce.

Infografika.

„Nic takového ale neexistuje. Zákon mluví jasně: Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem a smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy,“ citoval zákon Pechout.

Obyvatelé Děčína si myslí, že úterní tragické nehodě by se dalo zabránit. Na webových stránkách Děčínského deníku propukla opět diskuze kvůli nutnosti přivaděče. Po Teplické totiž denně projedou desítky kamionů a nákladních vozidel, lidé si stěžují, že nedodržují předepsanou padesátikilometrovou rychlost. „Na Teplické samozřejmě rychlost měříme, ale je to složité. Poté, co nás zpozoruje první řidič kamionu, tak dá hlášku ostatním, stejně je to s ostatními řidiči, ti na sebe pro změnu blikají. Víme, že je Teplická problematická komunikace, doprava tam narůstá a s ní rostou i počty nehod. Ale bohužel není v našich personálních možnostech měřit rychlost na Teplické denně,“ podotkl šéf děčínské dopravní policie Martin Votrubec.

Přesné příčiny úterní tragické dopravní nehody zatím policisté neznají. „Na místě byl soudní znalec, až z jeho zprávy bude jasné, co se vlastně v Modré stalo a kdo je viníkem nehody,“ ukončil Haňka.