Další velká oprava čeká mostek pro pěší přes Ploučnici u zimního stadionu v Děčíně. Mostek přes Ploučnici přitom prošel rozsáhlou opravou teprve před několika lety. Nyní město chce vyměnit celou mostovku. Místo nevhodných fošen, které se propadají, sem nechá dát betonový povrch.

Plán na poměrně nákladnou opravu zveřejnil děčínský magistrát v přehledu veřejných zakázek. Podle představ magistrátu by výměna mostovky měla vyjít na 450 tisíc korun bez daně. Místo dřevěných fošen by zde měly být kompozitní rošty s betonovou pochozí vrstvou. Most přitom prošel opravou teprve před několika málo lety.

„Původní lávka byla přestavěna v letech 2008 a 2009 a již tehdy se počítalo s nutností oprav mostovky. Dřevo je přírodní materiál a jeho životnost je omezena podle podmínek, ve kterých je uloženo, jeho kvality, kvality provedení odvodňovacích prvků, vystavení povětrnosti, zatížení a podobně," říká mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá.

Dřevěnou mostovku je potřeba výrazně častěji opravovat, je totiž ve velmi vlhkém prostředí. Některé fošny tak uhnijí tak, že se propadnou. Mostovka totiž kvůli vodním parám dostatečně nevysychá a dochází k šíření hniloby.

Před několika týdny byl mostek dokonce zcela uzavřen páskou městské policie. V současné době je pak na mostku výstražná značka, která varuje před prolomeným prknem. Nahnilá jsou ale i další prkna.

„Během užívání lávky se ukázala relativní nákladnost prací spojených s častou údržbou a výměnou. Dále se projevila nevhodnost odvětrávacích mezer mezi fošnami z pohledu uživatelů, povrch je nerovný, a to nejen díky mezerám, do kterých navíc mohou zapadnout vysoké podpatky, ale i kvůli kroucení fošen při vysychání. Proto bylo přistoupeno k návrhu výměny dřevěné mostovky za jiný typ, bezúdržbový," vysvětluje Lakomá.

Podle jejích slov umožní konstrukce mostku bez větších problémů změnu mostovky.

„Proto již tehdy byla mostovka navržena tak, aby bylo možné ji případně úplně nahradit bez zásahu do protikorozní ochrany ocelové konstrukce. Výměna mostovky je cenou za úspory prvotních pořizovacích nákladů, takže výsledná cena rekonstrukce
v podstatě není nijak ovlivněna," dodává Lakomá.

Podle zadávací dokumentace by měla začít rekonstrukce mostku letos v březnu. Mostek v minulosti nesloužil jen pro pěší. Byl v těchto místech jedinou spojnicí přes Ploučnici i pro automobily. Ty větší a těžší pak musely jezdit přes most v Litoměřické ulici a značně si tak zajížděly. To se změnilo v době stavby nákupního centra, kdy byl postaven pro automobily nový mostek a z toho stávajícího se stal chodník.