Její majitel, Ředitelství vodních cest (ŘVC), za něj zaplatí přibližně 4,5 milionu korun. Beskydy využívají rejdaři při cestě kritickým úsekem mezi státní hranicí a Ústím nad Labem, který je při nižších vodních stavech obtížně sjízdný. Jde o jedinou loď svého druhu v Česku.

Dokormidlovací zařízení je umístěné v trupu na přídi lodě pod čarou ponoru. „U zadokolesáků, jako jsou Beskydy, má využití především při otáčení lodi, která doposud manévrovala jen pomocí koles a kormidla. V případě otáčení pak bylo potřeba někdy použít kotvu, což není tak bezpečné a je to personálně náročnější. Dokormidlovací zařízení otáčí přímo špičkou lodě,“ vysvětluje mluvčí ŘVC Jan Bukovský, proč se státní organizace do modernizace lodě pustila. Kromě samotného otáčení je možné využít zařízení dovezené z Nizozemska i při přistávání u zdí nebo daleb. Aby mohlo získávat dostatek energie, bylo nutné nainstalovat i nový dieselagregát. Stávající lodní síť nemá totiž pro pohon zařízení dostatečný výkon.

Protože jsou Beskydy, které letos oslaví už 65. narozeniny, technickou památkou, muselo ŘVC jednat o jejich modernizaci s památkáři. „Od nich jsme souhlas získali, protože bude zachována funkce lodě a nestane se z ní mrtvá památka,“ říká Bukovský. Pro Beskydy to ale není první výraznější modernizace. Přibližně před deseti lety dostaly novou obšívku pláště pod čárou ponoru, kdy byla nýtovaná konstrukce nahrazena svařovanou. Před rokem pak na lodi začal sloužit moderní radar, který umožňuje plavbu i za nulové viditelnosti. Tedy především za mlhy, kvůli které musel remorkér i mnoho hodin čekat, než opadne.

Jsou nenahraditelné

Pro rejdaře jezdící po Labi jsou Beskydy důležitým pomocníkem, umožňuje totiž projet taženým lodím s o deset až patnáct centimetrů hlubším ponorem. „Dokud nebude v Děčíně postavený jez, jsou Beskydy nenahraditelné. Při cestě nahoru využívají jejich pomoci téměř všechny lodě. Navíc je možné Beskydy využít i při mimořádných událostech při vyprošťování,“ připomíná spolumajitel rejdařství EVD Lukáš Hradský.

Právě tato společnost, které dříve remorkér patřil, má s vyprošťováním zkušenosti. Když před necelými pěti lety uvázla pod jedním z drážďanských mostů loď Albis a zablokovala tak dopravu na Labi, byly Beskydy jedinou lodí, která plavidlo dokázala vyprostit. Pomáhala před lety i v Roudnici nad Labem, kde na jez najela vana. Podle Hradského je modernizace remorkéru důležitá i pro jeho budoucnost. „Jezdit jen s kolesy dneska umí jen letití kapitáni. Aby měla nová generace zájem na této lodi pracovat, byla instalace dokormidlovacího zařízení nezbytná,“ dodává Hradský.