Místo dvacetikoruny pouhých pět korun. Senioři a studenti budou od září jezdit výrazně levněji, jen za čtvrtinové ceny. Stejnou slevu ve výši 75 procent budou mít i v děčínské městské autobusové dopravě. Její zavedení od začátku září schválili zastupitelé, náklady na ni zaplatí kraj.
HROZILA LIKVIDACE ZAVEDENÉHO SYSTÉMU
Slevy na meziměstských autobusech a v některých vlacích nařídila dopravcům vláda. Nařízení se ale netýkalo městských dopravních podniků, jejichž služby by se tak rázem staly výrazně dražší ve srovnání s vlaky či meziměstskými autobusy.
„Pokud by nebyly v městské hromadné dopravě tyto slevy poskytovány, dojde k likvidaci už zavedeného integrovaného dopravního systému, a to právě pro nejcitlivější, slevami dotčené skupiny cestujících,“ vysvětlila mluvčí krajského úřadu Lucie Dosedělová, proč kraj vyjednává s jednotlivými dopravními podniky dodatky ke smlouvám, které slevy upravují.
Nově tak budou senioři nad 65 let, děti a studenti do 26 let platit výrazně nižší jízdné. Za jednorázovou jízdenku placenou hotově zaplatí jen pět korun, pokud budou platit elektronicky, vyjde je ještě o 50 haléřů levněji. Platnost přitom bude mít 45 minut, tedy stejně jako všechny ostatní jednorázové jízdenky.
Levnější budou i časové jízdenky. Studenti od 15 do 26 let nyní platí v děčínské městské autobusové dopravě za měsíční jízdenku 240 korun, nově to bude o téměř polovinu méně 122 korun. Stejnou částku zaplatí za měsíční jízdenku děti do 15 let, jež doposud platí 180 korun.
Ještě výraznější úspora to bude pro seniory od 65 do 70 let, které měsíční jízdenka stojí 490 korun. Od září za ni dají stejně jako studenti nebo děti. Devadesátidenní jízdenka pak všechny zvýhodněné kategorie vyjde na 322 korun.
Součástí dodatku smlouvy s krajem je také dohoda o tom, kdo se na pokrytí výpadku tržeb bude podílet. Stát totiž uhradí slevy na jízdném dopravcům pouze v meziměstské dopravě, tedy tam, kde to vláda nařídila.
„Pro nás se nic nemění, referenční tržba vstupující do výpočtu pro uhrazení rozdílu v tržbách zůstala stejná,“ uvedla mluvčí děčínského magistrátu Markéta Lakomá. Výpadek tak bude muset zaplatit ze svého rozpočtu Ústecký kraj.
„Případné pokrytí ztráty z poskytování slev by podle předběžných výpočtů mělo dosahovat přibližně 10 milionů korun ročně, přičemž Rada Ústeckého kraje takový záměr už schválila,“ doplnila Dosedělová.
Děčín by neměl být jediným městem, v jehož dopravním podniku budou výrazné slevy platit. Kraj je chce postupně vyjednat se všemi dopravními podniky, které jsou do integrovaného dopravního systému zapojené. Bez souhlasu měst totiž není možné slevy zavést.
SEKYRA ŠEST MILIARD
Původně měly slevy na meziměstských autobusech a vlacích začít platit už při letní změně jízdních řádů, tedy od 10. června. Kraje ale požadovaly, aby slevy začaly platit až později. Vláda jim vyhověla a zavedla je až od září. Podle zástupců krajů totiž byl původní termín příliš brzký na to, aby dopravci provedli všechny potřebné změny v nastavení odbavovacích systémů.
Státní kasu vyjdou slevy na necelých šest miliard korun ročně. Z usnesení vlády vyplývá, že na zlevněné jízdné by se mělo složit celkem 28 ministerstev a úřadů.