Dokažme, že to jde! S takovým heslem se sešla na zámku v Děčíně ve středu přibližně stovka zastánců výstavby plavebního stupně v Prostředním Žlebu. Kromě vedení Ředitelství vodních cest (ŘVC) a ministra zemědělství Miroslava Tomana na konferenci vystoupil například hejtman Oldřich Bubeníček, děčínský primátor Jaroslav Hrouda nebo zástupci místních firem, které jsou na dostatku vody v Labi závislé.

Ministr zemědělství se bude snažit znovu otevřít otázku možných kompenzací škod na životním prostředí, které by stavba přinesla. Jejich provedení ale podle stanoviska Správy Národního parku České Švýcarsko, které vychází z posudků tří českých univerzit, možné není.

„Požádal jsem generálního ředitele Povodí Labe Mariána Šebestu, aby se spojil s Českou zemědělskou univerzitou a dalšími, aby vytvořili studii, a bylo možné s plavebním stupněm pokračovat,“ řekl ministr Toman během konference na děčínském zámku s tím, že vodní dílo je nutné postavit. Podle něj je důležité pro lodní dopravu, ale i pro zadržování vody v krajině a zlepšení mikroklimatu v údolí Labe. „Stupeň má vliv i na přepravu zemědělských komodit nebo zaměstnanost v regionu,“ dodal ministr.

Pro některé firmy z regionu je nestabilní výška vodní hladiny na Labi problematická. Jsou totiž na lodní přepravě závislé, jinak než po vodě není možné jejich výrobky odvézt. Jednou takovou firmou je Chart Ferox z Děčína, která vyrábí i více než 50 metrů dlouhé a 250 tun vážící zásobníky na plyn. Ty odsud míří do celého světa, například až do Karibiku nebo na sever za polární kruh.

„Pro nás neexistuje jiná alternativa než přeprava po řece. Existují scénáře, které počítají s přesunem výroby tam, kde bude dopravní napojení,“ řekl ředitel Chart Feroxu Bronislav Převrátil.

Právě plavební stupeň v Prostředním Žlebu by podle jeho zastánců měl zajistit vhodné podmínky pro celoroční přepravu. V loňském roce byla 217 dnů hladina pod 150 centimetry. Tedy pod hranicí rentability lodní nákladní dopravy. „Už nemůžeme hovořit o tom, že máme pravidelnou plavbu. Máme náhodnou plavbu,“ řekl ředitel Povodí Labe Marián Šebesta.

Děčínské destero

Účastníci děčínské konference podepsali memorandum na podporu českých vodních cest, které se podle jejich názoru bez stavby jezu v Děčíně neobejdou. Součástí memoranda bylo také Děčínské desatero. To popisuje cestu k zahájení stavby. Například nastavení způsobů komunikace, schválení dokumentace vlivu stavby na životní prostředí, následně dokumentace pro územní a stavební řízení. Oproti jiným stavbám je v případě přehrazení Labe v Děčíně výhodou, že všechny potřebné pozemky patří státu.

Mezi dlouhodobé zastánce stavby plavebního stupně patří jak Děčín, tak Ústecký kraj. Děčínští zastupitelé přijali už několik usnesení, ve kterých jasně řekli stavbě jezu „ano“. Naposledy letos v lednu, kdy pověřilo primátora Jaroslava Hroudu k jednání s ministrem dopravy a životního prostředí a vyzvalo premiéra Andreje Babiše, aby projednal urychlenou stavbu stupně.

„Stavba je sama o sobě kompenzací. Vodní plochy přitahují volnočasové aktivity. Jestli strávím část svého života v příjemném prostředí, to je nevyčíslitelná hodnota. Uděláme vše proto, aby se jez postavil,“ řekl na setkání Hrouda.