Do ulic nevyjelo jen v úterý 4. ledna třináct spojů. Nejvážnější byla situace na silvestra, kdy na autobus čekali cestující marně u téměř čtyř desítek spojů. Ke konci roku skončilo ve firmě pět řidičů, sedm jich je nemocných. Vedení dopravního podniku a odboráři jsou nyní uprostřed kolektivního vyjednávání. Představy obou stran se ale výrazně rozcházejí.

„S ohledem na vývoj inflace a možnosti společnosti jsme navrhovali zvýšení tarifní složky o čtyři procenta. To znamená zvýšení hodinové mzdy ze 132 na 137 korun,“ řekl v úterý 4. ledna ředitel dopravního podniku Bohumil Bárta s tím, že průměrná mzda řidiče v podniku je 37 tisíc korun. To ale zahrnuje i přesčasy nebo příplatky za noční nebo víkendy. Při přepočtu na standardní úvazek si řidiči odnášejí měsíčně domů o několik tisíc méně.

Odboráři na počátku jednání požadovali navýšení tarifů o patnáct procent pro řidiče a pracovníky dílen a o pět procent u technicko-hospodářských pracovníků. „Nabídku od vedení jsme okamžitě odmítli. Chceme alespoň pokrytí inflace, aby nám reálné výplaty neklesaly. Chápeme, že dopravní podnik má omezené zdroje, nyní je míč na straně magistrátu,“ reagoval šéf odborů v dopravním podniku Jiří Vašák. Po dobu kolektivního vyjednávání řidiči přestali chodit ze svého volna na přesčasy, přesto i tak přesčasové hodiny mají. Ty jim naskáčou během běžných turnusů.

Autobus. Ilustrační foto.
Děčínskému dopravnímu podniku chybí řidiči, odřekl desítky spojů

Další kolo jednání mezi vedením dopravního podniku a odboráři se uskuteční v druhé polovině ledna. Jak vedení, tak i odboráři počítají s tím, že budou muset ze svých pozic ustoupit, aby se dobrali dohodě. „První nabídka byla postavena v listopadu na základě říjnové inflace. Jak chodí nová čísla o inflaci, logicky se nespokojenost s navrhovanými čtyřmi procenty zvýšila,“ doplnil předseda představenstva dopravního podniku Zdeněk Machala.

Zvýšení mezd vyjde dopravní podnik na miliony korun. Pokud by vyhověl návrhu odborářů a zvedl by tarifní složku o 15 procent, musel by zvýšit své roční výdaje o dvanáct milionů korun. Každé procento navíc znamená nárůst o 800 tisíc korun ročně. Společnost proto nyní bude hledat zdroje na zvýšení mezd.

„Budeme jednat s krajem o výši kompenzací. Ve hře je také optimalizace některých spojů v rozsahu přibližně tří procent výkonů, to by se ale nedotklo linek do okrajových částí, kam jezdí spoje třeba jednou za hodinu. Tedy tak, aby to cestující téměř nepoznali,“ uvedl Machala. Ve hře by mohlo být také zvýšení jízdného, to by se ale projevilo v příjmech dopravního podniku právě kvůli zapojení do krajské integrované dopravy až v příštím roce.

Autobus. Ilustrační foto.
Od Nového roku vyjedou další autobusy ze Šluknovska na Prahu

S nedostatkem řidičů se potýkají téměř všichni dopravci v České republice. Dopravní podnik má v současné době ve svých řadách 76 řidičů, v pracovní dny jich do ulic vyjíždí 57. Ideální by podle Bohumila Bárty okolo 88 až 90 řidičů, to by plně pokrylo potřeby dopravního podniku.

Výpadky ve spojích měl dopravní podnik tento týden v pondělí a v úterý, podle ředitele Bárty by nejméně do konce tohoto týdne měly jezdit všechny spoje městské autobusové dopravy bez výpadků. Do těchto plánů ale mohou, stejně jako u jiných dopravců, zasáhnout karantény řidičů.