O zahájení provozu na této unikátní trati jsme v Děčínském deníku již psali.

„O víkendech je v regionu dost zajímavých akcí pro turisty, vykrýváme dny, kdy je nabídka menší,“ řekl jednatel klubu Bohumil Augusta. Vlaky budou na trati jezdit pravidelně až do konce prázdnin, ve středu až do Liberce, kde budou končit u Centra Babylon. Na nádraží v Kamenickém Šenově je v době provozu muzejní železnice vždy v úterý a ve čtvrtek po celé prázdniny otevřeno také malé železniční muzeum, zabývající se historií tratě Česká Kamenice - Česká Lípa.

Na pětikilometrový úsek trati vyjel vlak naposledy v roce 2009. Celý úsek prošel nákladnými opravami, vyžádal si několik milionů korun a stovky hodin práce železničních nadšenců a dobrovolníků. Díky tomu budou ale vlaky po celé léto vždy v úterý, středu a čtvrtek vozit opět turisty.

Trať i nádraží v Kamenickém Šenově byly vybudovány kolem roku 1886 a jsou spjaty s rozmachem sklářské výroby ve městě. Tamní železnice patří v Libereckém kraji k těm nejstarším. V roce 1979 na ní ale skončila osobní přeprava, pak sloužila jen jako železniční vlečka pro místní závod Preciosy. Na počátku 90. let se na trati provoz zcela zastavil kvůli havarijnímu stavu kolejí. Díky železničním nadšencům z Klubu přátel lokálky Kamenický Šenov se podařilo v roce 1997 obnovit příležitostný provoz. Deset let pak vozily turisty na trati historické motorové soupravy a při zvláštních příležitostech i vlaky tažené parní lokomotivou. V roce 2007 se provoz na trati kvůli špatnému stavu kolejí a nebezpečným přejezdům opět zastavil.

Autor: Luděk Stínil a ČTK