Českým loděnicím se možná blýská na lepší časy. Firma vyrábí v Děčíně a Ústí nad Labem chemické tankery a kontejnerové lodě. Avizovanému propuštění se ale společnost nevyhnula.

Výpověď dostala více než stovka zaměstnanců. Propuštění bylo podle předsedy představenstva společnosti Petra Dudy nutné. „Mnoho zaměstnanců bylo nadstav, ve společnosti panovala velká přezaměstnanost,“ vysvětlil nutné úsporné kroky Duda. Dodal, že pokud se vydaří jednání se strategickým partnerem z Holandska, firma některé výpovědi zruší. „Neříkám, že přijmeme zpět všechny zaměstnance, to v žádném případě, ale někteří by se vrátit mohli,“ poznamenal Duda.

Firma už delší dobu jedná s velkou rejdařskou společností z Holandska. Ta by měla vstoupit do Českých loděnic jako strategický partner. „Jednání úspěšně pokračují, když se nám do cesty nepostaví nějaká překážka, tak by se vstup partnera měl uskutečnit co nejdříve,“ uvedl Duda.

Přesto ve společnosti panuje mezi zaměstnanci nejistota. Sám Duda přiznává, že bez pomoci strategického partnera nemohou nic vyrábět, výroba je prodělečná.

„O místo se bojí asi každý, doufám, že mě se propouštění nedotkne, zatím se mnou nikdo nejednal, tak doufám, že tady zůstanu,“ řekl jeden ze zaměstnanců, který si nepřál být jmenován. Stejně jako mnoho dalších, doufá v úspěšnost jednání. „Doslechl jsem se, že i když se k nám připojí zahraniční partner, tak se pro nás nic měnit nebude, dokonce i jméno společnosti zůstane stejné,“ dodal dělník. To potvrdil i Duda. „České loděnice budou stále České loděnice, byla by škoda rušit něco, co už má na evropském trhu jméno,“ vysvětlil Duda.

Na děčínský úřad práce se z Českých loděnic za měsíc březen a duben přihlásilo zatím jen patnáct lidí. „Počítáme s tím, že v květnu, kdy vyprší zbytek pracovních smluv, se do evidence přihlásí více dělníků,“ uvedl odborník na trh práce děčínského úřadu Vlastimil Fiala. Dodal, že propuštění řemeslníci mají na trhu práce velkou šanci. „Jsou to profese, po kterých je poptávka. V loděnicích jsme byli i osobně, abychom dělníkům nabídli nějaká místa,“ dodal Fiala. Někteří už nové zaměstnání nalezli.

Podle Petra Dudy hodně lodí včetně námořních v Evropě stojí, objem přepravy značně poklesl. Problém vidí i ve splavnění Labe, které omezuje rejdaře, jejichž tíživá situace se negativně promítá do hospodaření firmy. „Jezdí méně lodí, chybí i zboží. Jeden starší šífák mi tvrdil, že tak nízký provoz na Rýnu nebyl ani za války. Vše se pak odráží i u nás. Rejdařské společnosti nepotřebují nové lodě,“ posteskl si Duda.