Hladina řeky v posledních dnech výrazně poklesla a postupně se vrátila do svého koryta. Přesto lodě na Labe vyplout stále nesmí.

„Lodě se na vodu pouští, když na vodočtu v Ústí je zhruba 520 centimetrů, v Mělníku 450 centimetrů. Po povodni však bez ohledu na výšku musí rozhodnout o plavbě správce po kontrole toku," popsala Hana Urbanová ze Státní plavební správy v Děčíně.

Kontrolní plavidlo s přístroji zjistí, zda v dráze nejsou nějaké překážky v podobě maringotek, kontejnerů, automobilů a dalších věcí, které vzala velká voda. Vyjet by se na Labe mohlo podle Zídka při výšce hladiny 600 centimetrů na vodočtu v Ústí nad Labem.

Zákaz výletů

Zákaz plavby se vztahuje i na výletní linku mezi Děčínem 
a Hřenskem, případně dál do Saska.

„Jsme závislí na stavu řeky, nemůžeme vyplout dříve, než to bude bezpečné," říká Jana Novotná z Labské plavební, která linku do Hřenska provozuje. Podle informací na stránkách Labské plavební počítají s tím, že by během týdne mohly lodě opět vyplout.

„Musíme čekat, lodě máme uklizené v přístavech. Některé zakázky jsme museli odříci, protože nejsme schopni garantovat termín doručení," řekl jednatel společnosti Evropská vodní doprava Lukáš Hradský.

„Ztráty ze zastavení provozu budou určitě v řádech milionů korun," doplnil Hradský, jenž si posteskl, že zatímco na silnici a železnici se už pracuje, na vodě tomu tak není.

Klidnější Labe

Na rozdíl od povodní před jedenácti lety, kdy na rozbouřeném Labi uplavalo několik lodí, letos po Labi pluly kromě částí chatek, obytných karavanů či kontejnerů jen dvě dvanáctitunové nádrže na technický plyn. Na německém území je policie zachytila pomocí vrtulníku.

„Co všechno voda odnesla, se ukáže při kontrole toku, hlavní je, že žádné lodi se neutrhly," připomněla Urbanová velké povodně před jedenácti lety. V roce 2002 musely speciální jednotky některá plavidla potopit pomocí trhavin. Při odstřelu zahynul jeden člověk, který přihlížel na břehu a jehož zasáhla střepina. Jedna loď poškodila v Děčíně dva mosty.