Do velkých problémů se mohou dostat lidé cestující linkovými autobusy. Od prvního červencového dne totiž nebudou fungovat čipové karty vydané společností TD Bus. Ta si totiž podle kraje jízdné od lidí nechávala a neposílala je dále do systému přerozdělování mezi ostatní dopravce. Dohromady by mělo jít o 1,3 milionu korun.

Karet vydaných BusLinem, případně jeho nástupcem TD Bus, jsou jen na Děčínsku tisíce. V celém kraji jich je mezi lidmi přibližně 14 tisíc. Pokud je chtějí i nadále využívat, budou si je muset do konce měsíce vyměnit.

„Peníze nahrané na kartu spravuje společnost, která je vydala a která přestala platit své závazky clearingovému centru, které pro Ústecký kraj rozúčtovává prostředky mezi jednotlivé dopravce v rámci integrovaného systému,“ vysvětlila mluvčí krajského úřadu Magdaléna Fraňková, proč končí platnost karet. To se nelíbí ostatním dopravcům a společnosti mající na starosti rozdělování plateb, které tak přicházejí o nemalé peníze. Dohromady se jedná asi o 1,3 milionu korun, které lidé na karty nahráli.

Dopravce, který přestal jezdit na Děčínsku loni v září, se Deník neúspěšně snažil kontaktovat. Nekomunikuje prý ani s krajským úřadem. Původní akciová společnost BusLine, později přejmenovaná na TD Bus, se dnes jmenuje Wistystar a v jejím čele stojí dva lidé z Náměště nad Oslavou.

Kromě peněz, které mají lidé na „čipovkách“ jako kredit, je hodně cestujících využívá jako časové jízdenky. Ti si mohou nechat od 17. června převést v informačních kancelářích krajské dopravy svůj časový kupón, který svou platností zasáhne do července, případně dalších měsíců, do papírové podoby. Jedna taková kancelář je například v Děčíně na autobusovém nádraží. Tam si také mohou požádat o vydání nové karty.

O ukončení platnosti karet rozhodl kraj minulý týden. Dopravci chtěli, aby je přestala čtecí zařízení okamžitě akceptovat. Kraji se podařilo vyjednat kompromis a konec „čipovek“ s jelenem odsunout o měsíc. I tak to vyvolalo mezi lidmi řadu negativních reakcí.

Důvodem byl i styl komunikace správců facebookové stránky Dopravy Ústeckého kraje. Ti například doporučili ženě, která se na ně obrátila s žádostí o radu, co má dělat s kartou své maminky, na které má asi 500 korun, aby peníze například projezdila s rodinou na výletech.

„Jsem pracující člověk a fakt nemám čas projezdit během tří víkendů několik stovek na průkazce. Informovanost opět na houby. Nebo vážně myslíte, že všichni mají Facebook nebo sledují vaše webovky? To už není ani vtipné,“ rozčílila se na facebookových stránkách Michaela Jílková z Jílového.

Kraj má už vyčíslenou celkovou částku, kterou si odstřihnutí karet bývalého dominantního dopravce vyžádá. K zablokovanému kreditu je potřeba přičíst i peníze za výměnu karet. Dohromady to činí dva miliony korun.

„O tom, zda se cestujícím uhradí případný nákup nových karet, nebo nahradí peníze z peněženek, může rozhodnout pouze zastupitelstvo. To se sejde 24. června,“ dodala Fraňková. Kraj by pak tuto částku přičetl k celkovému dluhu dopravce, ten podle hejtmanství už nyní přesahuje zásluhou neuhrazených smluvních pokut 100 milionů korun.