Několik exekucí, zástavy na pozemcích, dlužné výplaty. České loděnice z Děčína - Křešic se zmítají ve velkých a vleklých finančních problémech, které vyústily podáním návrhu na insolvenci 23 zaměstnanci. Těm podle návrhu firma dluží od 30 do 112 tisíc korun, dohromady více než 1,1 milionu. Podle jednoho z jednatelů firmy Serhiie Kravchenka je pro loděnice hlavním problémem splavnost Labe, která neumožňuje dlouhodobé plánování zakázek. Klienti se totiž do Křešic kvůli nízkým vodním stavům v létě zpravidla nedostanou. V minulosti v Křešicích pracovalo na 350 lidí, dnes je to jen zlomek. „Máme 25 zaměstnanců, to je tak na hraně. Pokud by přišla zakázka na novou loď, museli bychom sehnat další zaměstnance, což je v tuto chvíli problém,“ shrnul Kravchenko pro Český rozhlas, který na insolvenci upozornil jako první. Deník se Kravchenka snažil kontaktovat, nezvedal ale telefon.

Kromě peněz zaměstnancům dluží firma podle insolvenčního návrhu také miliony korun státu a zdravotním pojišťovnám. „Navrhovatelům je též známo, že dlužník má závazky po splatnosti také vůči dalším věřitelům. Například České správě sociálního zabezpečení (asi 4 miliony korun), Všeobecné zdravotní pojišťovně (asi 750 tisíc korun) a České průmyslové zdravotní pojišťovně (asi 130 tisíc korun),“ uvádí návrh na insolvenci, který byl podaný k ústeckému krajskému soudu před několika dny. Dalších téměř 6,5 milionu korun mají České loděnice dlužit finančnímu úřadu na daních.

Případný konec loděnic na nezaměstnanost na Děčínsku nedopadne. „Zatím nemáme nahlášené žádné hromadné propouštění. Podle našich informací v loděnicích pracují převážně agenturní pracovníci,“ vysvětluje ředitel děčínské pobočky Úřadu práce Vlastislav Hlaváč. Výrazně by ale mohl zasáhnout plavbu na českém Labi i na Vltavě. „Je to největší loděnice v Čechách. V Česku jsou nejbližší loděnice ve Chvaleticích, kam se ale kvůli nízkým stavům nemusíme vždy dostat. Křešická loděnice je tak nezastupitelná,“ říká jednatel rejdařství EVD Lukáš Hradský.

Ve svahu u Hřenska likvidují uvolněné kameny, které by mohly spadnout na silnici, stejně jako mnohatunový balvan, který se zřítil ve středu 24. ledna.
Uvolněné kameny ve svahu u Hřenska se podařilo zajistit. Silnice je otevřená

Jeho společnost navíc provozuje dlouhá soulodí, která tak daleko proti proudu Labe neproplují kvůli malým komorám na zdymadlech. Do křešických loděnic v minulosti jezdily za opravami nejen nákladní lodě, jaké provozuje třeba právě EVD, ale i velké hotelové lodě. Pravidelně zde byla na servisu třeba Elbe Princesse, unikátní zadokolesová, téměř sto metrů dlouhá loď. Pro podobné lodě jsou Křešice jediným místem v Česku, kde se mohou dostat na břeh.

Podle Hradského má v horizontu několika let končit také loděnice v Drážďanech, čímž vznikne stovky kilometrů dlouhý úsek Labe bez potřebného zázemí pro velké lodě. „Jsou to spojité nádoby. Jak zanikají loděnice, zaniká plavba. Navzájem se potřebujeme,“ dodává jednatel EVD.

Možná jste přehlédli: Vraky z Ukrajiny ukazují v Děčíně válečné utrpení, části místních se nelíbí

Zdroj: Deník/Alexandr Vanžura