Česká cena za architekturu 2020 v číslech:
191 přihlášených děl
27 nominovaných děl
1 Hlavní cena
6 finalistů
6 Cen partnerů
1 Výjimečný počin
7 členů mezinárodní poroty

Jak informovala mluvčí České komory architektů (ČKA) Tereza Zemanová, ve finále porota vybírala mezi šesti stavbami. Vítěz i finalisté se etablovali z 27 nominovaných prací, které ČKA představila v červnu tohoto roku. Celkově se o Českou cenu za architekturu v 5. ročníku ucházelo 191 děl dokončených v posledních pěti letech.

„Oceněné dílo je kombinací původního a navrhovaného, starého a nového, tradičního s tím úplně současným. Právě bravurnost přístupu k zadanému problému a lehkost, s jakou finální výstup působí v tak složitém architektonickém prostředí, dovedly porotu ke konečnému verdiktu a udělení hlavní ceny,“ vyzdvihla porota s tím, že vítězná realizace je originálním, suverénním a komplexním dílem.

Předsedou mezinárodní poroty byl Henri Bava (Francie). Dalšími členy byli Alessandra Cianchetta (Velká Británie), Jeanne Dekkers (Nizozemsko), Gillian Horn (Velká Británie), Csaba Nagy (Maďarsko), Štefan Polakovič (Slovensko) a Jeroen van Schooten (Nizozemsko).

Obnovené a dostavěné roubené domy z konce 18. století na Palackého náměstí v Novém Boru, kde sídlí sklářská společnost Lasvit, už vloni vyhlásila odborná porota Památkou roku 2019 Libereckého kraje. Lasvit na proměně domů pracoval pět let. „Naše nové sídlo není jen klasickou kanceláří, je ukázkou naší vize inspirovat svět a symbolem naší lásky ke světlu. Vybrali jsme dům, který sloužil sklářům již před dvěma sty lety a vdechli mu nový život – opět spjatý se sklem a s kořeny, které toto tradiční řemeslo v regionu má,“ řekl při dokončení stavby šéf firmy Lasvit Leon Jakimič.

V jednom z domů bývala už na počátku 19. století sklářská manufaktura, druhý dům sloužil jako obytná budova. Historické domy doplnily dvě nové moderní budovy. Jednou z nich je skleněný dům obložený skleněnými taškami, které Lasvit vyvinul speciálně pro tuto stavbu. Jeho protikladem je černý dům obložený ve stejném stylu, jen místo skla použili stavbaři speciální černou cementovou obkladovou tašku.