Cyklisté jedoucí po Labské stezce v Křešicích na Litoměřicku budou pro projíždějící řidiče lépe viditelní. V současné době totiž v části stezky, která poblíž křešického hřbitova vede těsně vedle silnice II/261, oddělují kvůli bezpečnosti motoristy a cyklisty betonové, asi metr a půl vysoké panely. Právě u hřbitova, kde panely končí, musí cyklisté rušnou silnici přejet na protější stranu. I když je místo viditelně označeno a cyklisté tam musí zastavit na „stopce“, na místě se odehrály už dva karamboly mezi cyklistou a projíždějícím autem.

Podle starosty Křešic Michala Mančala ke střetům mohlo dojít i z toho důvodu, že přes panely řidič souběžně jedoucího cyklistu může snadno přehlédnout a na blízkém přechodu jeho pohyb proto nečeká. „Nejprve se tam s vozidlem srazil dospělý cyklista, naštěstí se to obešlo bez zranění. O několik dní později pak na přechodu auto srazilo jedenáctiletého chlapce. Ten jel po cyklostezce od Labe ke hřbitovu a na přechodu se zřejmě nerozhlédl a nezastavil. Řidička naštěstí jela podle předpisů, ale dítě neměla šanci za těmi betony předem vidět a včas zareagovat. Chlapec bohužel skončil v nemocnici,“ popsal Mančal.

V návaznosti na tyto události proto starosta požádal správce Labské stezky, Ústecký kraj, aby situaci řešil, například odstraněním části panelů. Tak aby cyklisté jedoucí po stezce za panely souběžně s auty byli pro řidiče periferně lépe vidět. Pověření krajští úředníci na požadavek o úpravu už zareagovali. Potvrdil to mluvčí krajského úřadu Martin Volf.

„Po dohodě bylo přislíbeno optimální řešení – umístit zde jiný druh panelu se zábradlím, přes které budou cyklisté lépe viditelní pro řidiče projíždějících vozů. Nejedná se tedy o úplné odstranění panelů,“ přiblížil Volf a vysvětlil, že s instalací panelů bezpečně oddělujících cyklostezku od silnice souhlasila i policie.

„Stavba byla realizována z evropských dotačních titulů. Vzhledem k nutné udržitelnosti projektu po dobu pěti let je potřeba tuto změnu oznámit rovněž poskytovateli dotace, případně požádat o souhlas se zásahem do investice,“ doplnil mluvčí hejtmanství.

Za nepříliš šťastné považují řešení v Křešicích i někteří cyklisté. Při cestách z práce ji občas využívá také Zdeněk. „Při přejíždění frekventované silnice je potřeba se dobře rozhlédnout a dát si pozor. Zrovna v tomto úseku je sice přehledná rovinka, ale řada řidičů tu jezdí rychleji, než má,“ komentoval.

Část Labské stezky mezi Třebouticemi, Křešicemi a Nučnicemi byla dokončená loni na podzim. Trasa dlouhá necelé tři kilometry začíná u drážního viaduktu v Třebouticích, kde navazuje na dokončenou část cyklostezky z Litoměřic. Do Křešic vede po nově vybudované zpevněné komunikaci v těsné blízkosti řeky až k napojení na průtah silnice II/261. Část v Křešicích je vedena u Labe na třech opěrných zdích. Kvůli jednomu nevykoupenému pozemku se nepodařilo celý úsek vést podél řeky, proto musely vzniknout dva přechody přes silnici – u hřbitova a u motorestu v Nučnicích.

Labská stezka v Ústeckém kraji měří asi 96 kilometrů, z toho je necelých 80 procent mimo silnice. Kraj do ní za deset let investoval více než 400 milionů korun.