„Je to běžná praxe. Firmy, které potřebují své produkty dopravit v určeném termínu ke svým odběratelům, nemohou čekat třeba i několik týdnů na to, až zase na Labi nastanou normální plavební podmínky. Takže přepravu svěří převážně železnici a nebo kamionům," vysvětlil generální ředitel rejdařství Milan Raba.

Milionové ztráty

V těchto dnech už jsou posádky děčínské plavby zase na cestách. V přepravách zatím převažují exportní náklady. Například vývoz dřeva do polského Štětína nebo náklady železného šrotu k zahraničním zpracovatelům.

„Asi pětitýdenní nucený výpadek v přepravách bude mít samozřejmě nepříznivý dopad na hospodaření firmy. Vždyť jde o ztrátu více než deset milionů korun. Škody, které nám vznikly během povodně i v důsledku několikaden
ní stávky obsluhy zdymadel 
v Německu a Belgii, jsme už nahlásili ministerstvu dopravy," dodal Raba.

Oživení na podzim

Výraznější oživení přeprav labskou vodní cestou děčínští rejdaři očekávají na podzim po sklizni. Měly by to být náklady obilí směřující do zahraničí a import některých krmiv, zejména sojových šrotů.

Bude sucho?

Rejdařům teď může život paradoxně zkomplikovat nízký stav vody v Labi.

„Hladiny toků jsou setrvalé nebo mírně klesají," uvedl na svém webu Český hydrometeorologický ústav s tím, že pokud by v následujících týdnech nepršelo, mohl by být na některých řekách nízký stav vody.