ALEXANDR VANŽURA

Tento týden se na děčínském magistrátu uskutečnilo pracovní setkání, na kterém se jeho účastníci seznámili 
s daty o jednotlivých variantách. Ty jsou v současné době tři.

Jako varianta A je označováno rozšíření stávající silnice na Ústí nad Labem podél řeky na dva plus jeden nebo dva plus dva jízdní pruhy.

Varianta B je označována jako zelená a jedná se o přeložku silnice I/13 z Děčína na Teplice a napojení na silnici první třídy na Ústí nad Labem číslo 62. Poslední posuzovaná varianta dálničního přivaděče vede údolím Chrochvického potoka.

„Potěšilo mne, že jednání nad jednotlivými dílčími výsledky studie bylo věcné, zástupci zpracovatele se prezentovali jako nestranní, skutečně nezávislí odborníci. Věřím, že se nám pro naše rozhodování dostane kvalitního podkladu, aby se podařilo dojít k variantě, která bude pro město nejoptimálnější," říká náměstek děčínské primátorky Jiří Anděl.

Jedním z hledisek, která studie posuzuje, je jejich ekonomická náročnost. Podle předpokladů vychází nejlevněji varianta rozšíření ústecké silnice, ta by vyšla na přibližně jeden a čtvrt miliardy, druhá nejlevnější je pak možnost vést přivaděč údolím Chrochvického potoka, to by mělo stát necelé čtyři miliardy.

Jasně nejdražší je pak prostřední varianta, za téměř šest miliard. Tu by prodražila především stavba tunelu s poměrně velkým sklonem.

Důležité podklady pro studii dodala také děčínská pobočka Českého vysokého učení technického. To zpracovává údaje o hustotě provozu na vybraných silnicích. Zatím týden sčítala auta na Teplické v Bynově, která ale ovlivnila uzávěra v Libouchci.

Po silnici, která prakticky funguje jako přivaděč k dálnici, tak projelo výrazně méně kamionů než obvykle. Během týdnu měření projelo kolem speciálního radaru 1 222 aut delších než deset metrů. Přitom podle sčítání pořádaného před pěti lety Ředitelstvím silnic a dálnic tudy projede tolik kamionů během pouhého jednoho dne. Jenže těžká nákladní auta vykázal nejprve zákaz vjezdu kvůli rekonstrukci v Libouchci a nyní nebudou moci projet po mostcích v Jílovém. Na to je upozorní včas značky již v Děčíně. Osobních aut projelo necelých 60 tisíc, dodávek bylo přibližně 6700.

„Speciální radar změří rychlost, rozměry auta i to, jakým směrem jede. Díky tomu poznáme, jak se doprava v daném úseku chová," popisuje proděkan dopravní fakulty ČVUT a vedoucí jejího děčínského pracoviště Ondřej Smíšek.

Další podobné měření prováděli lidé z dopravní fakulty na Ústecké ulici, to ale prozatím ještě nemají vyhodnocené.
Kromě hustoty dopravy nebo nákladů posuzuje studie především ekologickou zátěž jednotlivých variant. A to ať již pro přírodu, kdy všechny varianty vedou chráněnou krajinnou oblastí. Jedním z problémů by mohlo být rozdělení krajiny do malých sektorů, které by neumožnilo průchod zvířatům.

Květnové jednání ale nebylo poslední, které odborníci absolvovali.

„Další se bude konat 16. června opět na magistrátu. Konkrétní výsledky studie bychom pak měli mít na začátku července," doplnila mluvčí magistrátu Markéta Lakomá.

Kudy by podle vás měl dálniční přivaděč vést? Pište do diskuze!