„Usilujeme o obnovu této památky. Momentálně jednáme s Českými drahami, které jsou majitelem kříže, o tom, že bychom jej vykoupili a následně obnovili. Jeho současný stav je dosti ostudný, a to přesto, že se jedná o hodnotné umělecké dílo a státem chráněnou kulturní památku. Leží navíc přímo u frekventované cyklostezky z Děčína do Saska, po které denně projede mnoho turistů,“ říká děčínský archivář Otto Chmelík. Dlouhá staletí stál kamenný kříž nerušeně na svém místě. Až po druhé světové válce jej zničili vandalové. Mnoho let se také nevědělo, kam zmizel z podstavce kříž s Kristem.

„Až v polovině 90. let nás místní lidé upozornili, že v nedaleké skládce leží část poničeného křížku. Vyzvedli jsme ji a převezli do lapidária děčínského muzea,“ vysvětluje jeho ředitel Milan Rosenkranc. „Díky tomu, že se v muzeu podařilo najít část památky, můžeme začít uvažovat o její obnově. Nyní je totiž torzo téměř kompletní,“ dodal Chmelík. Zatím není jasné, kolik bude restaurování památky stát. Málo to ale určitě nebude.

Důležité také je, jak dopadnou jednání s Českými drahami.

„Po válce zde byl kovový křížek. Asi jako náhrada. Ale postupem času zmizel i ten. Je ale dost dobře možné, že byl poškozen při rozšiřování železniční trati,“ říká Tomáš Kocián z Horního Žlebu. Ten se snaží už dlouhou dobu křížek zachránit a obrací se na všechny možné strany. Nedávno konečně padla jeho snaha na úrodnou půdu. „V minulosti jsem zkoušel psát na dráhy i ministerstvo kultury, byl jsem na magistrátu, ale nic. Až nyní se snad blýská na lepší časy,“ popisuje Kocián, který loni prostranství okolo křížku prořezal. Následně se obrátil na dráhy, kterým tento pozemek patří, a ty místo okolo křížku dočistily. Kříž pochází z roku 1734 a nechal jej postavit Johann Christoph Leinweber, který byl majitelem největšího statku v Horním Žlebu. Ten stál a vlastně dodnes stojí nedaleko torza křížku - při stavbě železnice z Prahy do Drážďan jej totiž dráhy vykoupily a později z něj udělaly nádraží v Prostředním Žlebu. Díky tomu zůstala budova statku na rozdíl od jiných domů v okolí dráhy zachována.