Na Děčínsku jsou tisíce lidí bez práce. Krizi pociťují hospody, kulturní zařízení, prodejny s potravinami. Krize zatím překvapivě nedolehla na prodejce aut. Ti si na nedostatek zákazníků vůbec nestěžují.

„Minulý měsíc byl nejlepší za poslední tři čtvrti roku,“ pochvaloval si Pavel Hora z děčínské pobočky Autocentrum Háša, jež nabízí vozy Hyundai.

Podobně na tom je i Ford Homolka. „Automobilky šly s cenami dolů, teď je nejvýhodnější doba na nákup nových aut. Lidi, kteří šetřili s úmyslem auto si pořídit, toho teď využívají,“ uvedl prodejce Vojtěch Matějka. Dodal, že v sedmdesáti procentech lidé u nich nakupují v hotovosti. „Je pravda, že trochu šly dolů prodeje u podnikatelů, ale ti čekají na to, jak to dopadne s odpočtem daně přidané hodnoty,“ poznamenal Matějka.

Ani jeden z prodejců si nechtěl připustit, že krize dolehne i na ně. „Nechce se mi věřit, jsem optimista,“ poznamenal Hora z Hyundai.

Jiní prodejci si myslí, že krize přijde. „Zatím si taky nemůžeme stěžovat, ale trochu se bojím, že prodej půjde dolů,“ poznamenala Dana Klištincová, vedoucí prodeje děčínského salonu Gerhard Horejsek. Ta nabízí škodovky. „Poslední dva měsíce byly ale opravdu úspěšné, nechceme usnout na vavřínech a zákazníkům vozy nabízet tak, aby byli co nejspokojenější,“ řekl Klištincová

Jen malý pokles prodeje zaznamenali ve FB automobil ve Varnsdorfu. „U nás je to znát, že lidi nemají peníze, naštěstí ten propad dorovnávají Němci, kteří si sem jezdí pro fabie,“ řekl prodejce Martin Černý. Těch je totiž v Německu nedostatek a navíc v Česku vyjdou německého zákazníka mnohem levněji. Souvisí to se šrotovným, jež v Německu zavedli pro posílení ekonomiky. Stát tam vyčlenil na pomoc automobilovému průmyslu 1,5 miliardy eur. Součástí této pomoci je i vyplácení bonusu 2500 eur, tedy zhruba pětašedesáti tisíc korun, za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu. „Nedivím se, že Němci jezdí pro fabie do Česka. Viděl jsem v německé televizi test tří auta, fabia vyšla jednoznačně nejlépe. Nejenže byla nejlevnější i díky šrotovnému, ale měla i nejlepší jízdní vlastnosti,“ tvrdil Jiří Homolka, jenž v Německu dlouhodobě pracuje