Největší loď vyrobená v českých loděnicích je na vodě. Po dvoudenní pouti z výrobní haly dosedla ve čtvrtek krátce po poledni v křešických loděnicích poprvé na hladinu Labe. Je skoro o polovinu větší než druhá největší loď pocházející z českých loděnic.
Cesta lodě na vodu začala již ve středu, kdy ji za pomoci vyprošťovacího tanku pomalu vytáhli z výrobní haly.
Kvůli stavbě musela společnost upravit zázemí v křešické loděnici, aby byla vůbec schopna loď v požadovaných parametrech postavit a přesunout na Labe. Ustoupit musela část výrobní haly a jedné technické stavby.
„My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jak tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny," vysvětluje ředitel loděnice Ivan Troutnar.
Loď je dlouhá 90 metrů, široká 14,5 metru a po dokončení bude její výška přes deset metrů. Loděnice už sice vyrobily několik lodí dlouhých 110 metrů, přesto je ta zatím poslední největší.
„Její výtlak bude 4 500 tun a taková loď se u nás ještě nevyrobila. Zatím největší byla s výtlakem 3 200 tun v Mělníku," přibližuje Troutnar. Plavidlo je určeno pro veškerý suchý náklad.
„Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží. Uvnitř jsou vestavitelné přepážky," vysvětlil Troutnar.
Ve čtvrtek se cesta lodi na několik desítek minut zastavila. Tanku totiž došla nafta. Přesto se podařilo loď dostat nad řeku ještě před polednem.
„Teď nervozitu necítím. To není jako v jiných loděnicích, kde se lodě spouští na vodu vlastní vahou. Tady jedou pomalu na speciálním výtahu, jehož pohyb můžeme kontrolovat," nepřipouští si nějaké napětí ředitel loděnic.
Poslední část cesty z výrobní haly až na hladinu řeky byla ta nejrychlejší. A to přesto, že musel obr vážící 1 200 tun překonat poměrně značný výškový rozdíl.
„První kontakt s vodou, jsme tam," zahlásil přibližně ve 13 hodin dělník, který na špici obří lodě dohlížel na její pomalé spouštění na hladinu.
Loď z Děčína ale nevyjede kompletní, chybí v ní nástavby a horní díly. Ty společnost naloží do nákladního prostoru a loď zkompletuje sesterská loděnice v Holandsku.
„Je to z jediného důvodu. Kompletní loď by neprojela pod mostem v Drážďanech," řekl Troutnar. Do Hamburku loď potlačí dva remorkéry, cesta by měla trvat přes týden. Několik dalších dní pak popluje po moři do Holandska.
Kdy se kasko vydá na svou pouť na sever, to zatím není jasné. Loděnice mají dva termíny. Letos mohou s lodí vyjet nejpozději do 20. prosince. Pokud by se to nepodařilo, mohla by se na cestu v doprovodu dvou remorkérů vydat až po Novém roce.
„My bychom ale rádi vyrazili ještě letos. V opačném případě bychom totiž kvůli úřadům mohli vyrazit až 5. ledna," dodává Troutnar.
Obří loď si zahrála také v seriálu České televize Cirkus Bukowsky, jehož velká část se odehrává právě v Děčíně. Natáčelo se i v loděnicích v Křešicích, které v podzimním hitu sehrály velkou roli, a v loubském přístavu.
Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. Kromě staveb lodí se společnost zabývá opravami plavidel. Nedávno dokončila například opravu dna největšího českého remorkéru Beskydy.
Společnost má kromě provozu v Křešicích ještě loděnice v Mělníku a ve Valtířově na Ústecku. Ta je ale prázdná. V kraji přitom ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců. Dnes v Děčíně pracují tři desítky lidí. Další desítky většinou ukrajinských dělníků si firma najímá jen na stavby lodí. V roce 2010 našla společnost strategického partnera, nizozemskou společnost VeKa. Právě ta přinesla do Křešic zatím poslední zakázku.