Deset kilometrů legálně neprostupné hranice dělí Hřensko a Zadní Jetřichovice. Na české straně hranice se totiž nachází klidové území národního parku, ve kterém je možné se pohybovat pouze po značených turistických stezkách. Není tak třeba možné přejít od Pravčické brány do Saského Švýcarska, ačkoliv tento turistický tahák dělí od Saska jen několik stovek metrů. Gabrielina stezka z Mezní Louky, která je po loňském požáru uzavřená, hranici míjí dokonce ve vzdálenosti několika desítek metrů. Právě cesta z Pravčické brány na Winterberg je jednou ze sedmičky stezek, kterou samosprávy chtějí obnovit. „Pěší se budou moci vydat mimo přeplněné lokality v centrálních oblastech obou národních parků. Rozložením návštěvnosti po celé délce tras se rovněž posílí příjmy podnikatelů v odlehlejších oblastech, neboť předpokládáme, že turisté setrvají v destinaci déle. Zároveň se zvýší přístupnost a atraktivita méně známých oblastí v českosaském příhraničí, které přilákají nové výletníky,“ vysvětluje náměstek hejtmana Jiří Řehák, který má na starosti kromě jiného i cestovní ruch, proč se obce a kraj snaží o obnovu stezek.

Stará malířská cesta Malerweg/Fremdenweg vede mezi Pravčickou bránou, Winterbergem a skalní bránou Kuhstall až ke konečné tramvaje Kirnitzschtalbahn do Bad Schandau. Jako jeden z prvních turistů tudy procházel i světově proslulý autor pohádek Hans Christian Andersen. Signatáři žádají také o znovupropojení Doubice a Kyjova přes Krásnolipský most k soutěsce Obere Schleuse s lodičkami. Tyto stezky vznikaly již v 19. století, po druhé světové válce je uzavřela železná opona.

Policisté a strážci národního parku vyrazili na společnou preventivní akci.
Vrtulník, koně a dron. Policie se strážci parku hledala kuřáky a hořící ohniště

Rozšíření stezek nemá ale sloužit jen turistům, u dvou z nich se počítá také s tím, že by po nich mohli v případě požárů jezdit hasiči. První by vytvořila spojku mezi Mezní Loukou a Zeughausem. Druhá by díky dvěma novým mostům lépe zpřístupnila oblast údolí Křinice. „Jejich obnova by znamenala výrazně lepší a rychlejší přeshraniční přístup k ohniskům požáru. To by umožnilo efektivnější zásah hasičů a minimalizaci případných škod,“ je přesvědčen hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller.

O obnovu stezek se snaží také ministerstvo životního prostředí, které se o této možnosti letos na jaře bavilo na pracovním jednání se svými saskými kolegy. „Díky tomu, že máme jak na úrovni obou správ národních parků, tak úrovni ministerstev dlouhodobě skvělou spolupráci, budeme v této debatě s našimi sousedy pokračovat a poté komunikovat se signatáři výzvy. Bylo by ale nefér, kdybych tvrdil, že otevření ryze přírodních území turistice je věcí politickou, tak to není,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík. Zároveň také upozornil, že ani případné projednání otevření nových stezek nebude nikterak jednoduché. Neobejde se totiž bez přeshraničního posouzení vlivu na životní prostředí, které je známé pod zkratkou EIA.