Soukromý dopravce v těchto dnech získal od úřadu stanovisko. Uvádí se v něm, že Správa železnic jako vlastník trati na ni musí umožnit provoz vlaků, pokud se najde zájemce o provoz, a také se o stav kolejí starat.

První výletní mašinu sem chce KPT Rail vypravit už v květnu. Bez integrace do krajských jízdních řádů, pouze na vlastní riziko.

„V závěru minulého roku jsme požádali Drážní úřad, aby přezkoumal celou záležitost okolo této trati, která je už skoro 10 let mimo provoz,“ uvedl vedoucí provozu železniční dopravy KPT Rail Jaroslav Kugler.

V současné době už má dopravce stanovisko úřadu v ruce. Názor drážního úřadu je takový, že vlastník dráhy má povinnost zajistit údržbu a opravu v rozsahu nezbytném pro její provozuschopnost. „Umožnit styk dráhy s jinými dráhami a dále pečovat o rozvoj a modernizaci dráhy v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti území kraje,“ uvádí se dále ve stanovisku Drážního úřadu ČR, které má redakce k dispozici. "Jde pouze o náš názor, jiné subjekty mohou mít samozřejmě pohled zcela odlišný," upozornil Martin Novák, mluvčí drážního úřadu.  

Pokud vše dobře dopadne, začnou podle Kuglera na lokálce vlaky jezdit zatím v úseku Děčín - Telnice o víkendech a svátcích ve čtyřech párech od 1. května do 31. srpna. KPT Rail má pro vlastní dopravu připravené jízdní řády, které počítají i s prodloužením provozu ve formě náhradní autobusové dopravy do Krupky, kde už jsou koleje v horším stavu.

Z Oldřichova až na Děčínsko

Provoz na trati, která se klikatí z Oldřichova na Teplicku úpatím Krušných hor přes ústecký okres až na Děčínsko, vítají také obce Proboštov a Novosedlice, kam Kozina z Krupky pokračuje, ale jsou tam koleje nejvíce v desolátním stavu. I do těchto lokalit Teplicka by ale mohl z Krupky pokračovat nasmlouvaný autobus náhradní dopravy. V úterý 28. ledna se na tom při jednání v Proboštově shodli zástupci dopravce a vedení obou obcí. „Navržené předběžné podmínky ze strany společnosti KPT Rail jsou pro nás přijatelné,“ sdělil po schůzce se dopravcem místostarosta Proboštova Roman Nešetřil. Obce by na letní provoz mohly přispívat.

Správa železnic ale s požadavkem ze strany KPT Rail na udělení přepravní kapacity nepočítá. „V současné ani budoucí době o zprovoznění trati neuvažujeme,“ konstatoval mluvčí Marek Illiaš. Podle něj je hrubý odhad nákladů na opětovné uvedení do provozu v řádu 100 až 150 milionů korun.

Společností KPT Rail požadované obnovení provozu na Kozině se tak dostalo do sporu. O tom, kdo soukromému dopravci má umožnit vyjet, se teď přou 3 úřady - Správa železnic, Drážní úřad. A také Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, kam se zástupci KPT Rail s žádostí o přidělelní dopravní kapacity rovněž obrátili. Požádat o právní rozbor chtějí ještě ministerstvo dopravy. A pokud ani to nerozhodne, tak je dopravce připravený oslovit orgány Evropské unie.

Jaroslav Kugler ze společnosti KPT Rail považuje tuto lokálku za dráhu s největším turistickým potenciál v rámci celého Ústeckého kraje. „Byla by proto velká škoda ho nevyužít. Zvláště s napojením na Krupku, která je nově na seznamu UNESCO,“ řekl. Podle něj letos v květnu na trasu dopravce vyjede, i kdyby to mělo být v celém rozsahu náhradní autobusovou dopravou.

Pravidelná vlaková doprava byla na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova ukončena při změně grafikonu v prosinci 2007. Důvodem byla podle tehdejšího vyjádření Správy železnic absence objednávky vlakové dopravy ze strany Ústeckého kraje kvůli nízkému využití spojů, velké docházkové vzdálenosti železničních stanic a zastávek od obcí. V dalších letech na koleje už vyjely pouze mimořádné turistické vlaky.