Již za dva týdny se opět ponese údolím Jílovského potoka houkání vlaků. Po Kozí dráze totiž v sobotu 20. dubna znovu vyjedou osobní vlaky. Pro milovníky železnice to bude v krátké době další příležitost, jak si projet Kozinu.

Poprvé vyjely vlaky na Kozí dráhu po mnoha letech během Velikonoční neděle, kdy mezi Děčínem a Telnicí jely čtyři páry vlaků. A byl o ně obrovský zájem.

„Nikdo z nás něco takového nečekal. Během jediného dne jsme svezli na 1 200 lidí," říká Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti (KDS), která provoz vlaků na Kozině zajišťuje. Další termín jízdy byl proto dohodnut na 20. dubna.

A přijdou změny.

„Stoprocentně nasadíme dva motoráky. Rádi bychom také přidali ještě jeden vložený vůz, takže by po Kozí dráze jezdila souprava, která by měla kapacitu kolem 150 sedících cestujících. Chceme, aby to vypadalo jako cestování lidí a nikdo nestál na jedné noze, a to ještě ne na své," říká Mikolášek.

Kromě toho dojde i k mírné úpravě jízdních řádů. Při jízdách na Velikonoční neděli se totiž stávalo, že lidem mířícím na Ústí nad Labem a Prahu ujížděly přípoje těsně před nosem. To by nyní mělo být minulostí, příjezdy totiž KDS posune o zhruba pět minut.

S dalšími jízdami počítá KDS během letních prázdnin, kdy by měly jezdit pravidelné víkendové spoje. Ty by měly jezdit tak, aby přivezly do Děčína turisty mířící na loď do Hřenska.

Na provoz vlaků na Kozí dráze by letos mělo jít přibližně půl milionu korun, většinu této částky zaplatí ze svého rozpočtu Děčín.

„V rozpočtu máme na vlaky na Kozině vyhrazeno 300 tisíc korun. Dalších 150 tisíc přidal kraj," říká náměstek primátora Pavel Sinko.

V nejbližší době by se mělo uskutečnit jednání starostů obcí a měst ležících podél železniční trati mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova. Je tak možné, že konečná částka, která na podporu provozu Kozí dráhy letos poputuje, bude ještě vyšší.

Na Kozí dráhu vyjely vlaky poprvé před více než 140 lety. Na začátku října 1871 ji začala provozovat Duchcovskopodmokelská dráha jako druhou spojnici podkrušnohorské uhelné pánve s přístavy na Labi. Jenomže i vzhledem k převýšení nebyla příliš úspěšná a brzy byla zestátněna. Později sloužila pro provoz lokálek. Vlaky po Kozině jezdily pravidelně až do prosince 2007, kdy osobní doprava skončila. Od té doby jezdí po trati jen příležitostné vlaky.